10 saveta kako da stimulišete razvoj bebinog mozga

Zahvaljujući Fondaciji “Novak Đoković” mnogi roditelji u Srbiji imali su čast da početkom godine prisustvuju predavanjima Daglasa i Spensera Domana sa Instituta za ostvarivanje ljudskih potencijala iz SAD-a i saznaju kako da podstaknu razvoj inteligencije beba i dece, stimulišu razvoj njihovog mozga i dobiju praktične savete kojima će obezbediti pravilno i kvalitetno odrastanje najmlađih. Jedno predavanje posvećeno je i roditeljima dece sa povredama mozga. Često se zaboravlja da su ta deca inteligenta, ali da to ne mogu da pokažu jer nisu u stanju da govore ili pišu. Zamolili smo Daglasa Domana da nam odgovori na nekoliko pitanja i objasni o kakvim je metodama reč.

Zašto je važna rana situmalacija dece i koji period je najbolji za razvoj mozga?files

Mozak najbrže raste i razvija se prvih šest godina, onda postepeno usporava rast i razvoj, a u većem delu sveta tek tada očekujemo da deca nauče da čitaju?! Od rođenja do šeste godine mozak raste munjevitom brzinom, to je kao eksplozija, i upravo je to najbolji trenutak za učenje jer beba ima neverovatnu sposobnost upijanja svih informacija, pa možete da je naučite svemu što želite. Veliki broj roditelja odbacuje tu priliku.

Moj otac Glen Doman, inače osnivač Instituta za ostvarivanje ljudskih potencijala, jednom je rekao: „Svako dete se rađa sa inteligencijom koja je po potencijalu veća od one koju je čuveni Leonardo da Vinči ikada koristio“. Naš cilj je da ukažemo roditeljima zdrave dece i one sa povredama i oštećenjima mozga da se to odnosi na njihovu decu i damo im savete kako kod kuće, kroz igru i zabavu, mogu da razvijaju mozak svoje dece i pomognu im da ostvare maksimum u intelektualnom, fizičkom i društvenom postignuću, a to će im poslužiti kao dobar temelj na daljem putu ka ostvarivanju životnih želja i ciljeva. Ne treba zaboraviti ni to da deca veoma brzo rastu. Moje najstarije dete ima 31 godinu, najmlađe 17, a imam ih četvoro i odrasli su dok sam se osvrnuo – sa osmehom objašnjava Daglas Doman.

Možete li nam reći nešto o svojim metodama?

‒ Kada je Insitutu počeo s radom, smatralo se da mozak veoma male dece nije u stanju da primi i usvoji veliki broj novih informacija. Verovalo se da je inteligencija genetski određena i nepromenljiva. Moj otac Glen Doman i njegov tim osporili su ovu tezu i dokazali da mozak ima ogroman potencijal, koji nije u potpunosti iskorišćen. Tokom godina imali smo priliku da edukujemo roditelje i otkrijemo da deca apsolutno sve mogu da nauče ukoliko se sa njima radi s pažnjom i razumevanjem.

Znači, sve metode koje koristimo proistekle su iz našeg rada sa decom sa oštećenjima mozga, a pokazale su se kao veoma efikasne u zaustavaljanju ili znatnom smanjenju epileptičnih napada, razvijanju čula vida i sluha slepe i gluve dece, osposobljavanju nepokretne dece da puze, hodaju i trče, podučavanju komunikaciji dece koja ne mogu da govore i postizanju izuzetnog intelektualnog napretka kod dece sa autizmom i Daunovim sindromom. Mi predstavljamo jedinstvenu organizaciju u svetu, koja objavljuje rezultate svojih istraživanja i rada sa decom. Takve rezultate zovemo pobedama koje obuhvataju sposobnost deteta da nauči da hoda, govori, čita i piše. Roditelji i porodica su kluč našeg programa kako zdrave dece tako i mališana sa oštećenjem mozga. Ne postoji bolji tim za učenje nego što su to majka i dete.  Morate detetu da date najbolje moguće prilike da radi ono što želi u životu, a za to su potrebni ljubav i odlučnost koju samo roditelji mogu da pruže – objašnjava Daglas Doman.

Da li su vaše metode iste za sve roditelje i smatrate li da su primerene i roditeljima dece u Srbiji?

‒ Naša istraživanja i rad namenjeni su svoj deci sveta. S obzirom na to da su roditelji najbolji učitelji svojoj deci i da ih vole najviše od svih, već smo rekli da roditelji koji učestvuju u našim programima postižu izvanredne rezultate sa svojom decom bez obzira na to odakle dolaze. Roditelji iz nekih zemalja možda ostavljaju jači utisak na osoblje Instituta nego neki drugi. Na primer, uočili smo da roditelji iz Rusije i Italije imaju veliki respekt prema inteligenciji svoje dece i zbog toga u radu sa njima postižu odlične rezultate u razvijanju njihove inteligencije.

3 saveta – šta ne treba raditi?

1. Detetu nemojte da dajete nezdravu ili prerađenu hranu kao što su krekeri, kolači, slatkiši i brza hrana. Ne dozvolite da pije gazirana pića, sokove, energetska pića, čokoladno mleko, kafu sa ili bez kofeina.
2. Ne stavljajte dete u dubak jer to može da bude opasno, ne držite ga u bilo čemu što ga sprečava da se kreće, kao što su ogradice za bebe ili kolica, osim ako ih ne koristite kako biste izveli dete u šetnju.
3. Ne razgovarajte sa detetom uprošćenim ili bebećim govorom, ne tepajte mu.

Roditelji iz Japana veoma predano sprovode program sa svojom decom i takođe postižu neverovatne rezultate. Za mnoge roditelje u Srbiji naš rad je nešto potpuno novo, ali sam uveren da ćemo lepo i uspešno sarađivati sa njima, kao i sa ostalim roditeljima koje smo imali priliku da upoznamo, a upravo to što vaše majke uglavnom ne rade do navršene prve godine deteta odličan je preduslov za uspeh našeg programa – istakao je Doman.

10 saveta ‒ šta treba raditi sa detetom?

1. Pružite svom detetu priliku da se kreće što je više moguće.

2. Stvorite idealno okruženje kako bi vaša beba mogla da se kreće, dajte svom detetu neograničen prostor i čist, topao i bezbedan pod.

3. Nastojte da svako učenje sa vašim detetom bude zabavno i uspešno. Uspeh podstiče motivaciju, koja vodi do novih uspeha.

4. Dok učite sa svojim mališanom, pružite mu mnogo ljubavi i pažnje i uživajte u zajedničkom učenju.

5. Obezbedite stimulativno intelektualno okruženje za svoje dete. Svaki dan mu čitajte knjige i razgovarajte sa njim na isti način kao što to činite sa odraslima.

6. Odmah počnite da učite svoje dete da čita. Što je dete mlađe, to će lakše savladati ovu veštinu.

7. Na rad mozga značajno utiču naša ishrana i kvalitet vazduha koji udišemo.

8. Zdrava i dobro izbalansirana ishrana pozitivno utiče na rast i razvoj mozga. Loša ishrana može da uspori ili zaustavi mozak da raste i da se razvija.

9. Provodite vreme sa svojim detetom što više možete, tako da od vas može da nauči pravila lepog ponašanja i stekne dobre manire.

10. Budite dosledni u onome što radite sa svojim detetom, iskreni i pravedni prema njemu.

Preuzeto: Mojpedijatar.co.rs

Be the first to comment

Leave a Reply