Your API key has been restricted. You may upgrade your key at https://www.weatherbit.io.
Search
Close this search box.

1913. Završena izgradnja Panamskog kanala dugog 81,6 kilometara, kojim su spojeni Atlantski i Tihi okean

Panamski kanal iskopan je u periodu od 1883. do 1914. Dug je 82 km i prostire se kroz Panamski zemljouz, povezujući Atlantski i Tihi okean. Panamski kanal, kao najkraći morski put između Tihog i Atlantskog okeana, prokopan je na panamskoj prevlaci u Srednjoj Americi.

Kanal proseca kroz Panamski zemljouz i pospešuje pomorsku trgovinu. Kanalske kapije se nalaze na oba kraja radi podizanja brodova do novoa Gatun jezera, jednog veštačkog jezera kreiranog radi redukovanja količine iskopavanja neophodnih za izgradnju kanala, 26 m iznad nivoa mora, i zatim spuštanja brodova na drugom kraju.

Fransuska je počela rad na kanalu 1881, ali su radovi obustavljeni zbog inženjerskih problema i visoke stope mortaliteta radnika. Sjedinjene Države su preuzele projekat 1904. godine i kanal je bio otvoren 15. avgusta 1914. godine. Izgradnja ovog kanala se smatra jednim od najtežih inženjerskih projekata ikada preduzetih. Panamski kanal predstavlja prečicu koja je značajno skratila vreme putovanja brodova između Atlantskog i Tihog okeana, omogućavajući im da izbegnu dugotrajne, opasne rute oko Rta Horna, najjužnijeg dela Južne Amerike, kroz Drejkov prolaz ili Magelanov moreuz.

Godišnji saobraćaj se uvećao sa oko 1.000 brodova 1914. godine, kada je kanal otvoren, na 14.702 plovila 2008, sa ukupnih 333,7 miliona tona prema univerzalnom mernom sistemu Panamskog kanala (PC/UMS). Do 2012, više od 815.000 plovila je prošlo kroz kanal. Potrebno je 11,38 sati da se prođe kroz Panamski kanal. Američko društvo građevinskih inženjera je rangiralo Panamski kanal kao jedno od sedam čuda modernog sveta.

Izvor: sr.wikipedia.org

Tagovi:
Pročitajte još: