Razvoj govora kod dece je kompleksan, a roditelji se često zabrinu da li dete dobro govori za svoj uzrast, da li ima dovoljan fond reči u odnosu na uzrast i slično. Sve to jeste važno jer odstupanja mogu (i ne moraju nužno) da ukažu na kašnjenje u govoru.
Sada već davne 1989. godine, američki naučnici su sproveli studiju u vezi sa tim kojim redom deca uče reči svog maternjeg jezika, i napravili su listu od 310 najvažnijih reči koje mališan treba da zna u uzrastu od jedne do tri godine. Ova studija ostala je osnova na koju se naslanjaju sva buduća istraživanja razvoja govora kod dece.
Savremeni stručnjaci kažu da bi dete uzrasta od tri godine trebalo da zna oko 150 reči sa te liste, odnosno da razume njihovo značenje i da ih izgovara (iako ne sasvim pravilno, naravno). Međutim, 150 reči nije pravilo, već se smatra da je normalno da trogodišnje dete zna između 75 i 225 reči.
S druge strane, obratite pažnju ako dete mlađe od tri godine koristi 50 reči ili manje.
Američki naučnici su sastavili i listu od 25 reči koje bi dete od dve do dve i po godine trebalo da zna. Profesorka Lesli Reskorla smatra da ukoliko dvogodišnje dete ne koristi većinu ovih reči, može se smatrati da se njegovo govor usporeno razvija.
Evo koje reči su u pitanju:
Mama
Tata
Beba
Mleko
Sok
Ćao
Pa-pa (ćao)
Da
Ne
Kuca
Maca
Lopta
Nos
Oko
Banana
Keks
Auto
Toplo
Hvala
Kupanje
Cipele
Šešir (kapa)
Knjiga
Više
Sve
Ove reči se uglavnom govore u svakodnevnom govoru, te se zbog toga očekuje da mu budu poznate i da ih i dete koristi. Ipak, ako vaš mališan ne zna neku reč sa ove liste, najpre razmislite da li je u pitanju to što je prosto ni vi ne koristite, pa otuda ni detetu nije mnogo poznata.
Deca u uzrastu od dve i po godine bi trebalo da počnu da sastavljaju fraze od po tri-četiri reči. Ako vam se čini da rečnik vašeg dvogodišnjeg deteta nije dovoljno razvijen, to ne znači da ga ono vremenom neće usavršiti. Ipak, to znači da bi trebalo da govoru posvetite malo više pažnje i da eventualno potražite savet stručnjaka.