4 koraka protiv zavisnosti

Ako hoćete da se oslobodite neke navike koja vam ne prija – bilo da se radi o previše jela, previše šećera, pušenju i raznim drugim stvarima kojih je ljudima uglavnom teško da se oslobode, četiri prirodna metoda vam mogu značajno pomoći u tome.

“Zavisnost” je možda prejaka reč, ali ako smo iskreni, često moramo da priznamo da imamo loše navike kojih baš ne možemo tako lako da se oslobodimo. Previše jela, šećera, kafe, duvana, alkohola, televizije, interneta i sl. često nam donose privremenu relaksaciju od stresa ili određeni osećaj zadovoljstva, pa nam izgleda da nam život čine lakšim. Problem je što, kad ne dobijemo ili ne uradimo stvar na koju smo navikli, upadamo u krizu. A neke od stvari koje činimo da bismo se osetili zadovoljnim često nisu baš zdrave – ni fizički ni psihički.

Mnogo nam je lakše da odustanemo od bilo koje nezdrave navike ako se, u celini gledano, osećamo srećno i zadovoljno. Dakle, ako smo čvrsto rešili da se oslobodimo neke navike koja nam ne čini dobro, sledeće četiri neškodljive i zdrave stvari nam značajno mogu pomoći, zato što nam donose prirodan osećaj zadovoljenosti i ispunjenja.

Fizička aktivnost. Odavno je poznato da nam fizička aktivnost pomaže da se oslobodimo loših navika ili zavisnosti. Fizička aktivnost dovodi do lučenja endorfina u mozgu (tzv. „hormoni sreće“), koji dovode do isto takvog dobrog i opuštajućeg osećaja kao kad dobijemo svoju dnevnu dozu šećera, kafe, duvana, i sl. Ali, zadovoljstvo koje dobijamo od vežbanja je mnogo zdravije. Fizička aktivnost kao što je trčanje, energična šetnja, vožnja bicikla i sl. ne samo da doprinosi dobrom zdravlju, već nam može omogućiti da satima osećamo da imamo više energije, da smo srećniji i ispunjeniji.
Pobeda nad strahom. Kada se suočite sa nečim čega se plašiite i uradite nešto što niste nikad uradili, ili što po pravilu izbegavete, možete da doživite snažno prirodno proširenje svesti. Mozak luči endorfine iz dva razloga: zbog telesne reakcije na strah i zbog ushićenja koje osećamo kad prevaziđemo strah. Intenzitet tog osećanja zavisi od intenziteta straha. Što je veći strah koji prevaziđemo, to će pozitivnije biti kasnije iskustvo. Na primer, ako se plašite da ggovorite pred publikom, učlanite se u školu govorništva, ili amatersku školu glume. Ako se plašite visine, učlanite se u neki planinarski klub i krenite zajedno na lakše uspone i sl.
Muzika. Ako umete da svirate, svirajte neku prijatnu muziku. Ako ne umete da svirate, svakako možete da pevate, neku od svojih omiljenih melodija. Ako imate talenta, probajte i da napišete neku pesmu. Osećaj povišene svesti koji nam donosi izvođenje ili pisanje muzike proističe iz kombinacije snažne mentalne koncentracije i lučenja endorfina. Taj osećaj može da se zadrži dugo nakon što završite tu aktivnost. Uzgred, nije uzalud ona narodna poslovica: ko peva, zlo ne misli. 
Meditacija. Hiljadama godina meditaciju su praktikovali milioni ljudi u raznim kulturama i civilizacijama. Neki čak posvete čitav život meditaciji i žive u izolaciji, kako bi mogli da se usredsrede. Ali to nije neophodno. Ako je redovno praktikujete u svakodnevnom životu, meditacija vam može doneti osećaj ushićenja i dobrobiti. Ako zaista redovno i uporno vežbate, generalno dobar osećaj počeće da preolađuje u vašem životu. Svakodnevna praksa meditacije je sjajan način da se prirodno osećamo zadovoljno, može da se upražnjava u bilo koje vreme, a nema nikakvih negativnih posledica.

Sve ove stvari nam donose prirodan osećaj zadovoljstva, tako da ne moramo da do njega dolazimo pomoću nekih drugih stvari, koje manje ili više škode našem zdravlju.

Preuzeto: Zdravahrana.com

Be the first to comment

Leave a Reply