Kako se bliži škola, roditelji se ponovo hvataju u koštac sa večnim zadatkom. Kako podstaći decu i motivisati ih da sa zadovoljstvom uče u školi, ali nikako pod prinudom ili kažnjavanjem?
Čini se da učenje u savremenom svetu može biti izuzetno uzbudljiva aktivnost: umesto crno-belih udžbenika, postoje raznobojni udžbenici i video materijali; u učionici možete gledati filmove, raditi projekte, rešavati zagonetke, a ne samo slušati na nastavnikov monolog.
Ali nikakve kreativne pedagoškemetode nisu sposobne da od učenika naprave odličnog učenika ako on sam to ne želi. Mnogi roditelji bi bili srećni kada bi njihova deca jednostavno savesno radila i uživala u angažovanju u školskom programu, ali nažalost, postoje deca koja ne vole da uče i teško ih je motivisati.
Kako razgovarati sa detetom da ono uči? Kako ga motivisati da proširi znanje? Iskusni nastavnij, pedagog i psiholog Elma Razumnaja iz Rusije daje roditeljima sledeće savete:
“Formiranje motivacije za učenje kod školaraca nije lak zadatak. Potrebno je veliko strpljenje, delikatnost roditelja i međusobno poverenje. Svi treba da zapamtimo da će “put savladati onaj koji hoda”. Neophodno je unapred pripremiti decu za školu, osposobiti ih za pravi odnos prema procesu, objasniti značaj i važnost sticanja novih veština i znanja. Ali najčešće đaci prvog razreda, polazeći na nastavu, doživljavaju poteškoće .
Na početku prvog razreda dete mora da prebrodi sledeću fazu koja je povezana sa starosnom krizom. Novo okruženje, novi zahtevi, izmenjena dnevna rutina, odgovornost – svaki školarac mora da se navikne na ove uslove. Kako bi pohađanje škole i učenje postali motivacioni faktori za dete, veoma su važni postupci odraslih.”
Šta roditelji ne treba da rade – koje su najčešće greške prema mišljenju psihologa koje čine da detetu ide loše u školi:
Prisiljavate dete na učenje.
Stalno pričate o školi, nemate druge teme sa detetom. Preopterećenost informacijama pred polazak u školu doprinosi nastanku straha od škole, nastanku anksioznosti.
Dajete detetu koje je prvak puno nepotrebnih informacija. Dodatna i nepotrebna priprema u vidu privatnih časova može dovesti do činjenice da će detetu jednostavno biti dosadno tokom nastave.
Upoređujete stalno dete sa drugom decom. Ovo je put do kompleksa, pa čak i agresije. Vaše dete treba uvek da bude najpametnije, hrabro i najsjajnije za vas. Poređenje sa drugima smanjuje motivaciju za učenje.
“Zaključajte” život deteta samo u školi.
Grdite ga za loše ocene. Govorite mu da je važno da širi znanja i veštine, ali uvek u prvi plan istaknete kako MORA da ima sve petice.
Radite domaći zadatak umesto deteta.
Činite da se dete oseća posramljeno. Govorite fraze zbog kojih se dete oseća loše – “Izneverićeš roditelje ako dobiješ lošu ocenu”.