Mnogi mališani baš vole da crtaju, ali ako i u najranijoj dobi pokazuju pažnju u prikazivanju ljudi, do sitnica, kao što su sitan nakit ili poza tela, radi se o izuzetnom detetu.
Prema studiji iz 2016. godine, nadarena deca uzrasta od sedam do devet godina koriste desetine „posebnih pojmova“ kada crtaju ljudska bića. Ako crteži vašeg deteta prikazuju bilo koji od njih, mogli biste da odgajate genija ili makar vrlo darovito dete.
Istraživači su analizirali crteže 120 dece i identifikovali 30 ključnih detalja koji bi mogli biti znak nadarenosti. Od 47 visoko nadarene dece uključene u studiju, njih 20 crtalo je jedan ili više od ovih predmeta u prikazivanju ljudi.
To su stvari kao što su šminka na očima, pegice, brada ili brkovi, nakit, kravate, mašne ili tufne na haljinama, džepovi. Istraživači su takođe primetili jedinstven pristup darovite dece u prikazivanju osobe, kao što je glava okrenuta sa strane ili ruke stavljene u džepove ili iza leđa.
Ipak, pazite da ne mešate ove pokazatelje pronicljivosti i darovitosti, sa testom inteligencije. Ova studija ne meri inteligenciju, kaže Sven Matijsen, koautor studije iz Centra za proučavanje darovitosti na Univerzitetu Radboud u Holandiji.
Testovi inteligencije daju samo tačan i pogrešan odgovor, za koji stručnjaci kažu da nije uvek adekvatno merilo kreativnost deteta – a može biti još jedan pokazatelj darovitosti.
Takođe je važno napomenuti da neće sva nadarena deca crtati ove detalje na svojim crtežima. U stvari, upozorava Matijsen, ovi predmeti se možda neće naći na crtežima dece starije od 10 godina. Kako deca stignu do školskog uzrasta, imaju tendenciju da budu pod „negativnim uticajem“ školskog okruženja, nastavnika i drugova iz razreda, što ih čini manje verovatnim da dodaju kreativne slobode svom radu.