Autoput kroz Beograd, od petlje Bubanj potok do petlje Beograd, zvanično je postao motoput, nakon što je stupila na snagu Uredba Republike Srbije kojom je ova sabraćajnica prekategorisana.
Kako za Blic objašnjava Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, službeni naziv ove saobraćajnice sada je moto-put M11, na njoj opet postoji zaustavna traka, a maksimalno ograničenje brzine je 100 kilometara na sat.
Okanović podseća da je u oktobru 2023. godine Vlada Srbije ovu saobraćajnicu prekategorisala iz statusa autoputa u status državnog puta drugog B reda što je državni put najniže kategorije.
– Samim tim je na tom putu bilo dozvoljeno kretanje bicikala, pešaka, traktora, zaprežnih vozila, radnih mašina i mopeda i, takođe, samim tim je zaustavna traka prestala da postoji. Od ponoći ponovo imamo zaustavnu traku i zabranu kretanja svih ovih učesnika u saobraćaju koje sam naveo, a razlika između autoputa i motoputa je što je sada najveća dozvoljena brzina do 100 kilometara na čas – objašnjava Okanović.
On dodaje i da ova saobraćajnica, odnosno da novi motoput ne ide do Dobanovačke, već do Petlje Beograd koja je pre Dobanovačke.
Ukazuje i da na pojedinim deonicama ove saobraćajnice, i dalje postoje deonice gde je saobraćajnom signalizacijom dozvoljeno i više od 100 kilometara na čas, pa se postavlja kako će se to regulisati u praksi, odnosno da li će biti kažnjavani vozači ukoliko voze brže, odnosno poštuju saobraćajne znake.
Okanović objašnjava da tu sada imamo sukob pravnog i faktičkog stanja na terenu – saobraćajna signalizacija govori suprotno zakonu.
– Vlada je rekla da je motoput, a signalizacija je drugačija u odnosu na ono što predviđa motoput, pa imamo sukob onoga što je na terenu. Kada govorimo o vozačima, oni imaju pravo da se uzdaju u saobraćajnu signalizaciju. Svaki učesnik u saobraćaju ima pravo da veruje da je saobraćajna signalizacija u skladu sa zakonom i ostalim pravnim aktima, čak i ako je na pojedinim deonicama u neskladu sa zakonom. S tim u vezi, učesnici u saobraćaju ne bi trebalo da snose posledice. Bitno je napomenuti da, što se tiče sudova, tužilaštva i saobraćajne policije, to je sada motoput i oni treba da se ponašaju u skladu sa zakonom – kaže Okanović za Blic.
Na pitanje postoji li zakonski rok da se uskladi signalizacija, kaže da ona mora da bude usklađena sa zakonom, ali da ne postoji rok za usklađivanje.
Napominje da je Uredba stupila na snagu u pravom momentu, s obzirom na to da predstoji lepo vreme, pa je postojala bojazan da ovom sabraćajnicom masovno ljudi voze bicikle, mopede, koje su smeli prethodnih šest meseci.
Inače, za ovu saobraćajnicu nije nadležan Grad Beograd, za nju je i dalje nadležno Javno preduzeće Putevi Srbije.