Svaka bajka nosi sa sobom poruku, a vrednosti koje podržava odolevaju vremenu. U bajkama zlikovci uvek budu kažnjeni za svoja dela, oni koji su pravedni na kraju dobiju zasluženu nagradu, svako ima prava na drugu priliku da se pokaže.
Ovo je zaključak nemačkih akademaca koju su 40 godina radili na sastavljanju Enciklopedije bajki.
Hans-Jorg Uter, jedan od urednika enciklopedije, tvrdi da se danas bajke cene više nego ranije.
“Nas su zanimale razlike i sličnosti između priča u različitim kulturama”, rekao je Uter i dodao da su se “vrednosti koje se nalaze u srži bajki jedva menjale tokom veka”.
Autori 14. svetske enciklopedije, koja je sastavljena od 4.000 članaka, naglašavaju činjenicu da nisu sve bajke nastale iz drevnog oblika pripovedačke tradicije, nego da su neke nastale u prethodna dva veka, kao autorski radovi pisaca.
Uter je bajke pretvorio u svoj životni rad i proučio je razvoj u poimanju bajki, kao i teme koje su se koristile.
“Tema koja je verovatno zajednička većini kultura je ona o borcu protiv zmaja koji pokori celo neprijateljsko okruženje koje on simboliše”, rekao je on i naglasio da je u većem delu sveta zmaj čudovište i neprijatelj, a jedino u Aziji je drugačije.
Zmajevi su bili tema i u bajkama braće Grim, ali te bajke nisu postale tako popularne kao Snežana, Pepeljuga ili Crvenkapa. Uter ima objašnjenje i za to što su ovi likovi, a pogotovo zle maćehe, dostigli toliku populatnost.
Naime, razlog zbog kojeg su maćehe u bajkama stekle toliko negativnu reputaciju je to što su deca iz prvog braka očeva imala prednost u nasleđivanju.
Takođe, ono o čemu se često raspravlja, kada su bajke u pitanju, jeste i nasilje koje je neizostavno. Uter na to kaže da nasilje u bajkama ima svoju svrhu – postoji da bi one koji su napravili zlo stigla pravda.
Bajke su ranije bile mnogo brutalnije. U bajkama se u detalje opisivalo neko nasilje, ali je vremenom, kako bi bajke bile prilagođene i mlađim osobama, prilično ublažene.
Pored brutalnosti koja je vremenom morala da se ublaži, i prikazivanje žena, bez obzira da li su u ulozi zlih veštica ili princeza, nakon feminističkih kritika koje su bile prikladne, promenjeno je.
Izvor: Tanjug
Preuzeto: http://edukacija.rs