Firme „Gatik Šip Menadžment” iz Mumbaija i „Fraktal Šiping”, koje poseduju tankere u vrednosti od dve milijarde dolara, deo su široke mreže pomorskih operatera koji su se istakli ubrzo nakon invazije na Ukrajinu, pomažući da se ruski izvoz nafte neometano nastavi, uprkos sankcijama sa zapada, prenosi Blumberg.
„Upravo ova nova vrsta igrača na tržištu tankera je pomogla ruskoj nafti da nastavi da se prodaje širom sveta, tako da su sankcije imale vrlo mali uticaj na ukupan nivo ruskog izvoza”, rekla je Rebeka Galanopulos Džons, viši analitičar „Vesels Velju”, kompanije koja prati cene trgovačkih brodova.
Evropa je zabranila skoro sav uvoz nafte iz Rusije iz Rusije od 5. decembra i istovremeno se pridružila Grupi sedam najrazvijenijih zemalja u nametanju ograničenja cena na prodaju sirove nafte u zemlji.
Zabrana je od 5. februara proširena na naftne derivate, podseća američka agencija. Svako ko je želeo da pristupi ključnim zapadnim uslugama, posebno osiguranju, morao je da obezbedi potvrdu da teret koji prevozi košta 60 dolara po barelu ili manje.
Evropa je zabranila skoro sav uvoz nafte iz Rusije od 5. decembra i istovremeno se pridružila Grupi sedam najrazvijenijih zemalja u nametanju ograničenja cena na prodaju sirove nafte u zemlji.
To se proširilo na rafinisana goriva 5. februara. Oko tri četvrtine Gatikove flote pokriveno je u okviru Međunarodne grupe klubova za zaštitu i obeštećenje u Londonu. Obe kompanije imaju brojne brodove u svojim flotama koje pokriva jedna od 13 organizacija članica Međunarodne grupe, Američki klub, čije je sedište u Njujorku, prema podacima koje je prikupio Blumberg.
I pre početka sankcija, ogroman broj cisterni je počeo da se prodaje novoj grupi kupaca, čiji identitet i pripadnost često nisu bili jasni.
Potreba za firmama kao što su „Gatik” i „Fraktal” porasla je zato što su mnoge konvencionalne zapadne brodarske kompanije prestale da prevoze rusku naftu, zbog pretnji sankcijama.
Na veb stranici Ministarstva korporativnih poslova Indije nema rezultata pri pretraživanju kompanije „Gatik Šip Menadžment”, a na veb sajtu kompanije prikazuje se da je stranica u izradi. Iz kompanije su odbili da odgovore na pitanje o svojim aktivnostima.
„Fraktal-ova” veb lokacija ima samo adresu e-pošte za regrutaciju, a iz ove firme takođe nisu bili dostupni za kometar. Kompanija „Fraktal Šiping” se nedavno preselila iz zajedničkog radnog prostora u Ženevi, a kao lokacija za komercijalnog menadžera većine tankera navedena je adresa u Dubaiju.
„Gatikova” flota može da preveze oko 30 miliona barela nafte i goriva, prema podacima koje je prikupio Blumberg. Fraktal ima transportni kapacitet blizu 15 miliona barela. Skoro svi tankeri obe kompanije uplovili su u ruske luke ove godine ili su preuzeli ruski teret transferom sa broda na brod. Indija i Ujedinjeni Arapski Emirati nisu potpisali ograničenje cena, niti imaju druge sankcije na rusku naftu.
Oni mogu legalno da koriste i zapadne usluge, pod uslovom da daju potvrdu da je teret kupljen na ili ispod granice.