Ukoliko pogledate prodavnice igračaka ili tezge na kojima se prodaju zanimacije za decu, često možete videti razna čudovišta, kao i da deca pod miškom nose igračke kojke izgledaju strašno. Hagi Vagi, Kili Vili, Mama duge noge, Roblox Rainbow Robloks itd. – samo su neke od horor igračaka koje privlače mališane.
Zašto su toliko popularni, zašto deca traže da ih kupe, otkriva nam Šatalova Marija, dečiji i porodični psiholog iz Rusije.
“Postoje najmanje tri razloga koji podstiču decu da traže od roditelja nestandardne ili jezive igračke. I samo po sebi, ovo se ne smatra nečim sramotnim i ne govori o alarmantnim simptomima deteta, smatra psiholog. Sve je mnogo jednostavnije nego što mislimo.
Razlog 1. Deca ponavljaju jedno za drugim
Prvi razlog je vrlo jednostavan – ove igračke su veoma popularne. Ali tu popularnost ne stvaraju deca, već marketing kompanije koja ih promoviše i prodaje kroz crtane i druge metode. A deca, kada vide da su te igračke svuda, a imaju ih i druga deca, požele ih i oni. Žele popularnu igračku, bilo da je čudovište ili nešto drugo. Ako pogledamo popularne igračke, to nisu nužno samo čudovišta. To mogu biti Barbie ili LOL lutke Kada igračke počnu da se pojavljuju u crtanimfilmovima i video igricama, u prodavnicama i da ih imaju druga deca, dete takođe želi da bude kao svi ostali.
Ali zaista, mnoge igračke, kao što su, na primer, Hagi Vagi iz video igrica, dramatično su stekle popularnost. Rast njihove potražnje je naglo skočio, a sada je teško razumeti zašto su počeli da se prodaju apsolutno svuda – u prodavnicama, u podzemnim prolazima, pa čak i na autoputu dok stojite u saobraćajnoj gužvi. Ali ako pogledate, sve je jednostavno: potražnja stvara ponudu. A potražnja je nastala zahvaljujući blogerima i drugim medijskim ljudima koji aktivno reklamiraju igračku.
Razlog 2. Oni su drečavih boja i privlače pažnju.
Drugi razlog je taj što kada govorimo o čudovištima, po pravilu su to neke neobične igračke. Imaju jarke boje, neobične oblike za nas. One se razlikuju od drugih igračaka i to privlače pažnju. Čak i odrasli, ako hodaju ulicom, oči će im se sigurno zadržati na nečemu nestandardnom. Malo je verovatno da ćemo obratiti pažnju na nešto poznato, uronjeni u naše misli.
Obratite pažnju na to kako izgledaju popularne igračke. Mnogi od njih, na primer, isti Hagi Vagi i Roblox rainbow, su svetlih boja. Svaki lik ima svoj dizajn, ali svi imaju jednu zajedničku stvar: jednostavnost oblika i obrisa, neobična (ponekad zastrašujuća) lica koja ne možete pobrkati ni sa čim. Ove neobičnosti i grubost samo privlače pažnju.
Razlog 3. Imaju terapeutski efekat
Treći razlog nije najočigledniji, ali prilično zanimljiv. Kada se dete igra sa strašnim figurama, dobija priliku da reši svoj strah . On misli: “Ako se igram sa njim, kontrolišem čudovište u obliku igračke, odlučujem šta ću sa njim”. Ovo zapravo nije loše da dete prevaziđe svoje strahove. Ovako funkcioniše terapija igrom.
Možda ste primetili da se vaše dete u početku plaši nekih čudovišta, ali onda, nakon što se neko vreme igra sa njima, počinje da ih doživljava kao prijatelje.
Terapija igrom kao koncept pojavio se 20-ih godina prošlog veka. Psiholozi su došli do zaključka da uz pomoć igre možete uticati na emocionalnu pozadinu osobe, razvijati ga i lečiti. Ova metoda je svojevrsna umetnička terapija (tretman kreativnošću). Specijalista omogućava detetu da doživi određene situacije i da ih reši.”
Ipak, ukoliko je igračka vezana za određeni sadržaj, crtani film ili video igru, u kojem se poziva na agresiju, nešto loše i nepovoljno utiče na emocionalno stanje deteta, onda je važno da se uspostave granice i da se određeni sadržaji i igračke, u konsultaciji sa stručnjakom uklone iz detetovog okruženja.