Ko god je uplovio u svet podkasta, sigurno je čuo za Džoa Rogana.
U pitanju je komičar, komentator MMA (borilačkih veština) za UFC i nekadašnji televizijski voditelj i glumac.
Svoj podkast “Joe Rogan Experience” pokrenuo je 2009. godine, a do 2015. ta emisija je bila među najpopularnijim u svetu, prikupljajući milione pregleda po epizodi.
Do sada je snimio više od 1.770 epizoda tokom kojih je ugostio mnogobrojne goste iz različitih oblasti, od sportista i komičara, što je i deo njegovog posla, do glumaca, profesora, novinara, ali i predsedničkih kandidata.
Popularnost mu je tolika da je tradicionalne medije svojom emisijom bacio u zasenak, ali i privukao veliku pažnju na svoje stavove i reči. Sa Jutjuba se povukao 2020. godine i prešao na platformu Spotifaj uz ugovor vredan 100 miliona dolara.
Tokom pandemije je mnoge razljutio rekavši da neće da se vakciniše protiv koronavirusa, kao i da ne razume zašto bi to učinila mlada i zdrava osoba. Poslednjih nedelja, nema dana da se njegovo ime nije spomenulo u medijima jer ga kritičari optužuju da konstantno širi lažne vesti ili rasističke ideje, a u sve je uvučena i kompanija “Spotifaj”.
Kako je sve počelo?
Rogan je rođen u Nju Džerziju, ali se često selio. Roditelji su mu se razveli kad je imao pet godina, a sa majkom je živeo u San Francisku i Floridi pre nego što su se nastanili u Masačusetsu. Tamo je u 13. godini počeo da se bavi borilačkim veštinama, što je nazvao najboljom odlukom u životu.
– Borilačke veštine ne samo da mi daju samopouzdanje nego i različite poglede na samog sebe i na šta sam sve sposoban. Znao sam da ću moći da učinim nešto što mi je bilo zastrašujuće i da ću moći to da nadmašim. To je bila velika stvar za mene – rekao je jednom prilikom.
U mladosti je radio i na građevini, a kada se preselio u Los Anđeles 1994. godine dobio je ulogu u sitkomu “Hardball”. U seriji “Njuz radio” je igrao od 1995. do 1999. Popularnost je stekao kao voditelj emisije “Fear factor”. Ipak, kako je sam rekao, nijedan od tih poslova, iako su mu donosili dosta novca, nije pružio veliko zadovoljstvo kao komedija i stend-ap nastupi. Do sada je snimio komedi specijale za Netfliks i Komedi sentral, a tokom godine ima veliki broj nastupa širom SAD.
Podkast je pokrenuo u decembru 2009. godine sa prijateljem Brajanom Redbanom, iz čiste zabave. Njih dvojica su jednostavno sedela ispred laptopa i pričala o svemu i svačemu.
Šta je podkast?
Podkast (engl. Podcast) digitalna je datoteka koja sadrži audio ili audio-video zapis koji se distribuira putem interneta, a namenjen je gledanju ili slušanju – dakle, emisija koja može da podseća na nekadašnje radijske formate ili nešto što možete da gledate satima na Jutjubu ili nekoj drugoj platformi.
Izvorni naziv složenica je reči POD (Personal On Demand) i engleske reči broadcast (emitovanje). Iako su na početku podkasti bili isključivo u formama audio-datoteka, najčešće u formatu MP3, danas se za podkast uglavnom smatraju video-sadržaji.
Do avgusta naredne godine, emisija je ušla u Top 100 podkasta na Ajtjunsu. Ubrzo su u goste počeli da mu dolaze mnogi koji su diskutovali o politici, filozofiji, komediji, hobijima, sportu i brojnim drugim temama. U januaru 2015. godine, podkast je skinut sa platformi više od 11 miliona puta, a već u oktobru ta brojka je bila oko 16 miliona daunlodovanja mesečno. “Biznis insajder” je 2020. pisao da je broj skidanja porastao na 200 miliona mesečno, što je Roganu donosilo zaradu od 30 miliona dolara tokom jedne godine.
Kako to, zapravo, izgleda: Rogan bi sedeo u jednostavnom studiju sa gostom, a gledaoci bi potpuno besplatno slušali tj. gledali njihove razgvore koji traju po dva-tri sata, ponekad i duže. To je nešto što ne može da se dogodi na “regularnoj” televiziji, gde su emisije ograničene dužine iz više razloga. Rogan je nudio intervjue bez montiranih ili isečenih izjava i svi su imali priliku da slušaju nečiji razgovor od početka do kraja bez ikakve specijalne cenzure. To je ogromna prednost, ali verovatno i mana takvog formata, jer se tokom trosatne priče mogu izreći razne stvari koje se određenim građanima ili grupama možda neće svideti.
Prava revolucija nastala je 2020. godine kada je Rogan najavio da neće više postavljati emisije na Jutjub već da se seli na Spotifaj, i to za 100 miliona dolara, što je bio najskuplji takav ugovor kada je reč o podkastima.
Deonice Spotifaja su tada narasle za 11 odsto, a njegov podkast je na toj platformi uvek u samom vrhu po slušanosti. Rogan je navodio da na Jutjubu postoje određene restrikcije i cenzura, tako da je rešio da pređe na drugu platformu u kojoj će moći slobodno da deli svoj sadržaj, međutim, ubrzo se pokazalo da to nije baš tako.
– To će biti isti program. To je samo ugovor o licenciranju, tako da Spotifaj neće imati kreativnu kontrolu nad emisijom. Žele da nastavim ono što radim na način na koji to radim – poručio je tada komičar.
Ko su Roganovi gosti?
Koliko je uticajan Roganov podkast dokazuje i broj gostiju iz svih mogućih sfera, kao i to da se nakon svakog gostovanja o tome priča danima.
Ne računajući brojne MMA borce i komičare, kojima je Rogan i sam često okružen, među gostima su bili reditelji Oliver Stoun i Kventin Tarantino, pevačice Majli Sajrus i Demi Lovato, glumci Den Ekrojd, Mel Gibson i Robert Dauni džunior, reperi Snup Dog, Kanje Vest i Viz Kalifa. Intervjuisao je brojne novinare, naučnike i univerzitetske profesore, kao i Edvarda Snoudena, predsedničke kandidate Tulsi Gabard, Bernija Sandersa i Endrua Janga.
Kada je milijarder Ilon Mask, osnivač kompanija “Spejs iks” i “Tesla”, u emisiji pio viski i pušio marihuanu, akcije “Tesle” pale su za više od devet odsto.
U njegovoj emisiji je čuveni bokser Majk Tajson pričao o svom životu, mukama sa drogama i o tome kako je kupio tigra. Osramoćeni biciklista Lens Armstrong je govorio o svom profesionalnom padu, a Bob Lazar je objašnjavao kako je navodno video NLO.
Preuzeto: 24sedam
Foto: Profimedia