Your API key has been restricted. You may upgrade your key at https://www.weatherbit.io.
Search
Close this search box.

Evropska karta za železnički saobraćaj: Da li će Fon der Lajen rešiti problem?

Ursula Fon der Lajen

Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen, uoči ponovnog izbora na tu funkciju, obećala je mogućnost putovanja železnicom širom Evrope sa jednom kartom, ali slična inicijativa pokrenuta tokom njenog prethodnog petogodišnjeg mandata nikada nije ugledala svetlost dana, piše Evroaktiv.

Putnici koji putuju vozom kroz različite evropske zemlje često moraju da kupuju odvojene karte od različitih operatera i nisu zaštićeni ako prvi voz kasni ili je otkazan, pa propuste svoju vezu sa narednim vozom.

“Prekogranično putovanje vozom i dalje je teško za mnoge građane”, navela je Fon der Lajen u svojim političkim smernicama, dokumentu koji je objavljen pre nego što je održala govor pred Evropskim parlamentom 18. jula, kada je ponovo izabrana na čelo Komisije.

Kako bi se rešio ovaj problem, Fon der Lajen je najavila da će Komisija predložiti novu Uredbu o jedinstvenoj digitalnoj rezervaciji i prodaji karata kako bi Evropljani mogli da kupe jednu kartu na jednoj platformi i da dobiju prava putnika za celo njihovo putovanje.

Međutim, Komisija je još u decembru 2020. godine predstavila Strategiju održive i pametne mobilnosti, kojom se obavezala da će izdati preporuke za “podršku razvoju multimodalnih usluga prodaje karata, zajedno sa inicijativom za prodaju karata, uključujući i prodaju karata za železnicu”.

Odbijen predlog

Nakon toga predložena je Uredba o multimodalnim digitalnim uslugama mobilnosti (MDMS), koja bi trebalo da omogući Evropljanima da kupe jednu kartu za celo prekogranično putovanje.

Ipak, predlog MDMS nije odobrio Regulatorni odbor za nadzor, interna služba Komisije za proveru kvaliteta koja savetuje komesare o tome da li su predlozi zakona pogodni i da li opravdavaju svoju svrhu.

Menadžer za železničku politiku u nevladinoj organizaciji Transport i životna sredina Viktor Tevene rekao je za Evroaktiv da su u okviru početnog predloga MDMS bile na stolu dve opcije: uspostavljanje nezavisne platforme za rezervaciju sa pristupom svim podacima koja bi prodavala karte različitih operatera, uključujući kombinovane karte, ili samo platforme za pretragu koja bi prikazivala odvojene ponude za prodaju.

Portparol Komisije je, nakon govora Fon der Lajen, rekao za Evroaktiv da je MDMS “kompleksan dosije koji zahteva mnogo tehničkog rada, koji se nastavio tokom ovog mandata i još nije završen”.

Viši direktor u NVO Transport i životna sredina Karlos Ambel u septembru 2023. godine optužio je tadašnju komesarku za saobraćaj Adinu Valean da je odložila objavljivanje predloga, što je onemogućilo da on bude usvojen pre kraja mandata prethodnog Evropskog parlamenta.

On tvrdi da je Valean pokušala da progura manje ambiciozan predlog koji ne bi dozvolio nezavisnim platformama da rezervišu i prodaju karte postojećih železničkih kompanija, već da samo upućuju na vezu.

Odluka između predloga Fon der Lajen i MDSM

Prema Ambelu, razlog za to bio je lobiranje železničkih operatera, koji “strahuju da će izgubiti prihode od distribucije karata i da će to staviti u centar pažnje nove učesnike u železničkom saobraćaju”.

Zajednica evropskih železničkih i infrastrukturnih kompanija (CER) odbila je da komentariše tvrdnje Ambela, ali je za Evroaktiv u junu 2023. godine izrazila slične zabrinutosti.

Za razliku od nedavne najave Fon der Lejen, koja se fokusirala samo na železnički saobraćaj, predlog MDMS kombinuje različite vidove transporta.

Ostaje da se vidi da li će se Komisija sada fokusirati samo na ograničeni predlog predsednice Fon der Lajen, koji je fokusiran isključivo na železnicu, ili će pokušati da oživi MDMS, zaključuje Evroaktiv.

Tagovi:
Pročitajte još: