Alati za kloniranje glasa omogućeni veštačkom inteligencijom nisu samo oduševili tehnološki osvešćenu populaciju več su i sajber-kriminalcima olakšali da oponašaju glasove stranaca i prevare žrtve da predaju velike sume.
Najstariji su najčešće žrtve
Prevarant može ciljati žrtvu tako što se predstavlja kao njihovo unuče i tvrdi da im je potreban novac – brzo. Stariji ljudi, koji možda nisu toliko upoznati sa novim tehnologijama kao što je veštačka inteligencija, mogu biti posebno podložni ovim vrstama prevara.
Pozivalac na drugoj liniji može zvučati identično kao voljena osoba, a brojevi telefona takođe mogu biti lažirani da bi izgledali kao da su od poznatih pozivalaca. Prema podacima FBI-ja, u 2023. godini stariji građani su izgubili oko 3,4 milijarde dolara u nizu finansijskih zločina.
Sve češće “prevare bake i deke”
Jedna od najčešćih šema poznata je kao “prevare bake i deke”. U ovoj prevari, prevarant oponaša voljenu osobu i tvrdi da je u nevolji ili mu je odmah potreban novac za hitni slučaj.
„Toliko toga je zasnovano na psihologiji i hakovanju limbičkog sistema“, rekao je Čak Herin, terenski službenik za bezbednost informacija. Prevaranti koriste strah i paniku kako bi žrtve donosile iracionalne odluke.
Bezbedna reč za porodicu
Dobra vest je da se od ovakvih prevara možete zaštititi jednostavnim merama. Stručnjaci preporučuju kreiranje porodične „sigurne reči“ koja će služiti kao zaštita.
Karakteristike dobre sigurne reči:
Treba da bude jedinstvena i teška za pogađanje.
Ne bi trebalo da uključuje očigledne podatke kao što su naziv ulice, grad ili bilo šta lako dostupno na internetu.
Preporučuje se fraza koja se sastoji od najmanje četiri reči.
Proverite identitet onog ko zove
Praćenje rutine koja uključuje upotrebu sigurne reči je ključna linija odbrane od prevara. Kada dobijete poziv koji zahteva novčanu pomoć:
Uvek zahtevajte da pozivalac izgovori sigurnu reč pre nego što donesete bilo kakvu odluku.
Izbegavajte da sami prvi ponudite sigurnu reč. Žrtve često prave ovu grešku u trenucima panike.
“Sigurne reči mogu biti zaista korisne ako se pravilno koriste”, rekla je Eva Velaskez, izvršna direktorka Resursnog centra za krađu identiteta. Ona je istakla da je emocionalna reakcija najveći rizik, jer žrtve često ne razmišljaju racionalno u takvim situacijama.
Prevencija je uvek bolja od lečenja. Uz korišćenje sigurnih reči i dodatnu opreznost, možete zaštititi sebe i svoju porodicu od ovih vrsta napada. Budite obazrivi, informišite voljene o rizicima i osigurajte da svi znaju kako da reaguju u slučaju sumnjivih poziva, savetuju iz FBI-ja.