Prvi emotikon je postavljen na oglasnu tablu Univerziteta Karnegi Melon 19. septembra 1982. godine.
U svetu u kojem poruke zamenjuju razgovor licem u lice, emotikoni zamenjuju mimiku i gestikulaciju kako bi preneli pravu emociju.
Izmišljeni na američkom univerzitetu pre 40 godina, smajlići su od tada postali neizostavni deo svakodnevnog razgovora, a lingvisti misle da će se njihov uticaj vremenom samo povećavati.
U digitalnom svetu komunikacije bez izraza lica i govora tela, planetarno popularne ikonice važne su koliko i interpunkcija. Korišćenjem emotikona da naglasimo emociju za mnoge od nas je prirodna stvar, posebno nakon dve godine socijalne distance tokom pandemije, kada su oni postali prilično neophodni.
Ipak, oni koji su prvi došli na ideju digitalne ironije teško da su mogli da zamisle ovakav put malih ikona.
Sve je počelo na jednom američkom Univerzitetu pre 40 godina kada su osmišljeni emotikoni, standardni interpunkcijski znakovi koji su kada ih spojite davali određene izraze lica, pre svega osmeh 🙂
Kada je primenio emotikon 1982. godine, američki softverski stručnjak Scott E. Fahlman nadao se da će to sprečiti nesporazume u digitalnoj komunikaciji, koja se tada odvijala putem školske elektronske oglasne ploče.
Sastav su u prvi mah uglavnom koristili štreberi skloni sarkazmu, rekao je Fahlman. Ali, kako je mnogima bilo teško da shvate sarkazam usledili su pravi mali ratovi rečima, rekao je. Iste godine Fahlman je objavio kombinaciju dve tačke, znak za minus i zagradu. Tako je nastao smeško koji je trebalo da označi da se korisnik šali ili govori dobronamerno.
Kasnije je rekao da je to zamislio kao privremenu zabavu za druge korisnike, ali je stvar neočekivano brzo toliko uzela maha da je počela da se širi van Univerziteta, naravno podstaknuta širenjem Interneta.
Emotikoni danas pomažu da komunikacija bude ekonomičnija. Tako je “uzdignuti palac” brza poruka da se sagovornik slaže. S druge strane, izostanak emotikona u poruci takođe ima značenje i često se koristi da bi se izrazio ozbiljniji ton.
Iako je trijumf emotikona nezaustavljiv, lingvisti su stava da se nikada neće potpuno ukloniti rizik od nesporazuma, jer čak i značenje emotikona može ponekad biti dvosmisleno, a i ljudi su skloni da ih koriste u različitim kontekstima imajući na umu različita značenja.