Prva potpuno automatizovana prodavnica bez blagajne otvorena je u septembru 2021. godine na Bliskom istoku, dok je francuski maloprodajni gigant Carrefour predstavio svoju viziju budućnosti industrije u luksuznom trgovačkom centru Mall of the Emirates u Dubaiju.
Poput bespilotnih Amazon Go prodavnica koje su otvorene u Sijetlu 2018. godine, Carrefour mini-market izgleda kao svaka obična prodavnica, prepuna gaziranih pića i grickalica.
Međutim, mogu da uđu samo kupci sa aplikacijom za pametne telefone, a nema linija za odjavu ili registara.
Sofisticirani sistem senzora za police i skoro 100 malih kamera za nadzor prati kretanje kupaca dok pune svoja kolica.
Pet minuta nakon što kupci odu, njihovi telefoni zvone sa računima za sve što su stavili u svoje torbe.
„Ovako će izgledati budućnost“, rekao je za Asošijetid pres Hani Vajs, izvršni direktor maloprodaje u Majid Al Futtaimu, franšizi koja upravlja Carrefourom na Bliskom istoku.
„Mi verujemo u fizičke prodavnice u budućnosti. Međutim, verujemo da će se iskustvo promeniti.”
Deveti po veličini trgovac na svetu po prihodu, prema Forbsu, Carrefour je i dalje najveći evropski lanac supermarketa po broju prodavnica.
Globalno, 2020. je uzeo 101 milijardu dolara iz nekih 12.225 prodavnica u preko 30 zemalja, uključujući 44 supermarketa i 55 hipermarketa sličnih skladištu u Ujedinjenim Arapskim Emiratima.
Dobro došli u budućnost
Veliki trgovci na malo širom sveta kombinuju softver za mašinsko učenje i veštačku inteligenciju u nastojanju da smanje troškove rada, uklone iritaciju dugih redova i prikupe kritične podatke o ponašanju pri kupovini.
„Koristimo podatke da obezbedimo bolje iskustvo u budućnosti… pri čemu kupci ne moraju da razmišljaju o sledećim proizvodima koje žele“, rekao je Vajs.
„Svi uvidi se koriste interno kako bi se obezbedilo bolje iskustvo kupovine.“
Kupci moraju dati Carrefouru dozvolu za prikupljanje njihovih informacija, dodao je Vajs, koje kompanija obećava da neće dijeliti.
Ali ideja o ogromnom maloprodajnom prodavcu koji prikuplja gomile podataka o navikama kupaca već je izazvala zabrinutost za privatnost u Sjedinjenim Državama, gde Amazon sada vodi nekoliko takvih futurističkih prodavnica, poznatih kao Amazon Go.
Manje je verovatno da će to postati javna debata u autokratskim Ujedinjenim Arapskim Emiratima, gde se nalazi jedna od najvećih svetskih koncentracija nadzornih kamera po glavi stanovnika.
Pošto je pandemija primorala glavne trgovce na malo da preispitaju budućnost, mnogi sve više ulažu u automatizaciju, viziju koja nagoveštava ozbiljne gubitke radnih mesta širom industrije.
Ali Carrefour je naglasio da će ljudski radnici, barem kratkoročno, i dalje biti potrebni da bi „podržali kupce“ i pomogli mašinama.
„Nema budućnosti bez ljudi“, rekao je Vajs.
Dubai ipak nije bio prvi
Carrefour Citi+ bez naplate je sledeći korak u kretanju francuske kompanije ka automatizovanoj kupovini: Careefour je pokrenuo prodavnicu bez ljudi na Tajvanu, pod nazivom iCarrefour, u januaru 2020.
Market od 100 kvadratnih stopa u Tajpeju ima oko 600 grickalica i raznih stvari namenjenih radnicima u poslovnoj zgradi iznad izloga.Za razliku od prodavnice u Dubaiju, Tajpej prodavnica i dalje zahteva od kupaca da skeniraju bar kodove i koriste mašinu za samonaplatu koja prima digitalna plaćanja.
Kada su kupci spremni za odlazak, plaćanje se vrši u aplikaciji pomoću kreditne ili debitne kartice, a kupac ponovo skenira svoj QR kod da bi izašao.
Carrefour je otvorio slične prodavnice u Brazilu u martu 2021. — jednu u ko-vorking centru u otmenoj četvrti Bruklin u Sao Paolu i drugu u prizemlju stambene višespratnice u Sao Bernardo do Kampu.
Carrefour Brazil već koristi tehnologiju scan-and-go na 40 drugih lokacija, ali ovo su bile prve prodavnice bez osoblja, piše Daily Mail.