Zemlja brzih vozova, Japan, obeležila je veliki jubilej – šesdeset godina od pokretanja čuvenog brzog voza pod nazivom “Metak”. Još 60-ih godina prošlog veka u Japanu su vozovi išli brzinom većom od dve stotine kilometara na čas, a danas, šest decenija kasnije, za samo jedan sat pređu i tri stotine kilometara. Čuveni japanski voz Šinkansen proslavio je rođendan.
Deluje da ovaj čuveni voz kako stari tako postaje i sve brži, a od puštanja u promet polovinom prošlog veka prevezao je čak sedam milijardi putnika.
Šunsuke Niva predsednik kompanije Grupa japanskih železnica istakao je da se vozovi i dalje razvijaju, te da se trenutno radi na bezbednosti, pre svega.
“Svedočimo da se prirodne katastrofe pogoršavaju i da su učestalije. Zbog čega je naš prioritet da obezbedimo bezbedan prevoz naših putnika i tome smo maksimalno posvećeni”, rekao je Niva na ceremoniji.
Slavlju su prisustvovali i brojni gosti, ljubitelji železnice. Među njima i 14-godišnji Kota Murano, koji je došao sa prijateljima kako bi proslavio veliki jubilej. Kaže da se u vozove zaljubio još kao mali dečak, a oduševljenje čuvenom Metak vozu traje i danas.
“Smatram da je unutrašnjost japanskog Šnkansena veoma čista i on je veoma udoban. Pošto ide velikom brzinom, smatram da je to zaista zgodan način putovanja”, izjavio je Murano.
Linija Tokaido koja povezuje Tokiju i Osaka otvorena je neposredno pre otvaranja Olimpijskih igara u Tokiju 1964. godine. Uprkos periodu izgradnja od samo pet i po godina, voz Šinkansen je postigao tada neviđenu brzinu od 210 kilometara na čas.
Danas voz dostiže brzinu i do 285 km na čas.
“Projekat voza Metka odvijao se tokom rata u Japanu. Kako je izbio drugi kinesko-japanski rat, linije nisu funkcionisale kako treba, pa je došlo do otvaranja potpuno nove linije. Neki od onih koji su dizajnirali izgled Šinkansena, bili su bivši dizajneri borbenih aviona. Njihovo iskustvo doprinelo je modernom obliku voza koji smanjuje otpor vazduha”, kaže Jun Umehara, stručnjak za japanske vozove.
I dok traje proslava najstarijeg brzog voza na svetu, japanska železnica najavljuje postavljanje novih rekorda. Kažu da se radi na razvijanju novog voza za koji se očekuje da bude najbrži na svetu. Sa projektovanom brzinom od 500 km na čas, novi voz ima za cilj da poveže Tokio i Osaku za samo sat vremena, kada bude pokrenut 2027. godine.