Your API key has been restricted. You may upgrade your key at https://www.weatherbit.io.
Search
Close this search box.

Javni prevoz čuva planetu?

Ako hoćete da budete ekolog i na delu, ne samo na rečima, istraživači Univerziteta Kalifornija savetuju: umesto svog automobila koristite javni prevoz ili bicikl.

Prema sadašnjim procenama naučnika, ako bi se većina ljudi odlučila na takav pristup, zagađenje vazduha i efekat staklene bašte dramatično bi se smanjili.

Povećano ispuštanje ugljen-dioksida i izduvnih gasova automobila nije samo apstraktna pretnja u vidu globalnog zagrevanja; zagađenost vazduha u gradovima je vrlo konkretna pretnja zdravlju, koja doprinosi razvoju hroničnih problema kao što su astma, respiratorne infekcije i druge smetnje disajnih puteva. I to nije sve: poznati američki institut MIT prošle godine je procenio da svake godine u SAD pre vremena umre 200 000 ljudi, i to samo zbog zagađenja koja prouzrokuju automobili. (Da li mislite li da je kod nas mnogo bolje?)

I šta je rešenje? Potrebno je biti istraživač na Univerzitetu Kalifornija, pa sa punim naučnim autoritetom reći: rešenje je da se manje koriste automobili! Ipak, oni su prva zvanična institucija koja je to objavila. U zemlji koja je toliko usmerena na privatne automobile, kao što je to Amerika, svakako da je to radikalan zahtev.
Prema istraživačima, taj zahtev se može ispuniti na dva načina: razvojem dobrog, jeftinog i dostupnog javnog prevoza, investiranjem u železnice i destimulisanjem želje pojedinaca da poseduju sopstveni automobil – pre svega manjim ulaganjem u građenje puteva i garažnog prostora.

Razvojem javnog prevoza, usmeravanjem ljudi da više voze bicikl i pešače, prema Univerzitetu Kalifornija, do 2050. moglo bi se uštedeti preko 100 triliona dolara, a ispuštanje ugljen-dioksida moglo bi se smanjiti za 1700 megatona godišnje.

“Ovo proučavanje je ukazalo da odstupanje od načina razvoja usmerenog na automobile, posebno u ekonomijama koje se brzo razvijaju, može da dramatično smanji količinu ugljen-dioksida u gradovima, kao i opšte troškove”, izjavio je jedan od autora istraživanja, Lu Fulton sa Dejvis instituta za saobraćaj. Pod “ekonomijama koje se brzo razvijaju” ovde se misli pre svega na Indiju i Kinu koje, izgleda, ne haju za zagađenje vazduha i projektuju svoj razvoj tako da će ispuštanje izduvnih gasova automobila za 2-3 decenije porasti skoro 10 puta, ukoliko ne promene smer. (Naravno, ovde ne treba zaboraviti da je trenutno najveći zagađivač upravo SAD.)

Šta može da učini pojedinac? Ako smo ekološki svesni, svakako da bez preke potrebe nećemo paliti sopstveni automobil. Mnogo stvari može da se obavi peške, biciklom, ili koristeći javni prevoz. A ako tako počne da čini veliki broj pojedinaca – razlika će zaista postati primetna.

Preuzeto: Zdravahrana.com

Tagovi:
Pročitajte još: