Jod u ishrani dece i trudnica

Da bi naš organizam funkcionisao na pravilan način potrebni su mu minerali, vitamini i druge hranljive materije iz prirode. 

Jedan od minerala koje naše telo ne može samo da sintetiše je jod koji pozitivno utiče na rast i razvoj, te je zato veoma važno da ga mališani unose kroz ishranu.

Jod je veoma važan nutritient za ljudska bića, ali nam je potrebna mala količina za dobro zdravlje. 

Zašto nam je potreban jod?

Štitnoj žlezdi je neophodan jod kako bi proizvodila hormone koji kontrolišu metabolizam, rast i razvoj. Manjak ovog minerala može izazvati rast štitne žlezde, što dovodi do mnogih problema, kao što su: poremaćaj proizvodnje hormona, teško gutanje i problemi sa disanjem, hipotiroidizam, rezultat usporenog rasta, intelektualna oštećenja i niži nivo inteligencije. 

Jod i trudnoća

Tokom trudnoće, štitna žlezda žene mora da radi mnogo više. Razlog je taj što hormoni koje proizvodi, potpomažu razvoj mozga i nervnog sistema fetusa. Nakon rođenja, bebe koje se hrane dojenjem zavise od majčinog mleka kao izvora joda, što pomaže da im se mozak i nervni sistem razvijaju.

Ozbiljan nedostatak joda kod trudne žene ili one koja doji može dovesti do oštećenja mozga kod njenog fetusa ili bebe. Ukoliko pokušavate da zatrudnite ili ste trudni ili dojite, uvek se konsultujte s doktorom u vezi sa vašim ličnim potrebama. Ukoliko ste zabrinuti zbog smanjenog unosa joda, vaš doktor može upotrebiti jednostavan test urina da proveri nivo ovog minerala u organizmu.

Izvori joda

Uključivanje sledeće hrane u svakodnevnu ishranu porodice, pomoći će vam da budete sigurni da vi i vaša deca unosite dovoljno joda:

1. Upakovan hleb: imajte na umu da organski hleb, hleb bez soli i testo-masa za pravljenje hleba kod kuće verovatno ne sadrži jod, pa proverite sastojke ili pitajte prodavca. 

2. Morska hrana: eksperti preporučuju dva do tri obroka uobičajene morske hrane (npr, losos ili tuna) na nedeljnoj bazi. Ukoliko ste trudni, trebalo bi da budete oprezni kod izbora ribe iz razloga što neke ribe imaju viši nivo žive nego druge vrste riba. 

3. Jaja, meso, povrće i mlečni proizvodi: vegeterijanci bi takođe trebalo da uzmu u obzir suplemente joda ili hranu bogatu jodom kao što je soja mleko koje sadrži ekstrakt algi. Količina joda u različitoj hrani kao što su hleb i mleko, varira u zavisnosti od marke tako da količina hrane potrebna u ishrani  takođe varira. 

4. Jodirana so je bogat izvor joda. Hleba sa potvrđenim sastavom soli može obezbediti dovoljno joda za većinu ljudi, bez potrebe za dodatkom jodirane soli vašoj ishrani. Previše soli nije dobro za zdravlje, tako da je bolje uzimati jod iz drugih izvora. 

Koliko joda je potrebno ljudima?

Reference hranjivih vrednosti za Australiju i Novi Zeland preporučuju sledeći dnevni unos joda:

  • Malim bebama starosti od 0-6 meseci potrebno je 90 mikrograma dnevno.
  • Starijim bebama starosti od 7 do 12 meseci potrebno je 110 mikrograma dnevno.
  • Deci starosti od 1 do 8 godina potrebno je 90 mikrograma dnevno.
  • Deci strarosti od 9 do13 godina potrebno je 120 mikrograma dnevno. 
  • Tinejdžerima od 14 do 18 godina i odraslim ženama koje su trudne ili doje potrebno je 150 mikrograma dnevno.
  • Trudnicama, ženama koje pokušavaju da zatrudne i ženama koje doje potrebno je da unose suplemente joda od 150 mikrograma dnevno.

Zašto neki ljudi ne unose dovoljno joda?

U pojedinim zemljištima je nizak novo joda, što znači da povrće koje raste u tom području nema dovoljno joda.

Takođe, mnoge porodice izbacuju so iz svoje ishrane, dovodeći tako do manjeg unosa i joda. Čak i kada dodaju so svojim jelima, to je najčešće obična so ili morska so, pre nego jodirana stona so.

Da li može da se unese previše joda?

Može se desiti da unosite i previše joda, ali konzumiranje opasno visokog nivoa joda je prilično teško izvodljivo. Na primer, vaše dete bi moralo da jede 1kg sira ili 25 celih kuvanih jaja ili da popije pet čaša mleka odjednom da bi unelo previše joda. 

Neki ljudi su osetljiviji na prekomeran unos joda, što bi moglo uzrokovati probleme sa njihovom štitnom žlezdom. Neki lekovi i suplementi mogu takođe sadržati visoku dozu joda. 

Ukoliko ste zabrinuti zbog dnevnog unosa joda kad je ishrana vaše porodice u pitanju, porazgovarajte sa vašim doktorom ili nutricionistom, kako bi dobili detaljne savete ili izvršili potrebne kontrolne preglede…

Preuzeto: Yumama.com

Be the first to comment

Leave a Reply