Svi želimo da nam se deca pravilno razvijaju u svakom smislu, te on malih nogu deca počinju da idu na neki sport. Prilikom odabira pravog sporta za dete, utvrđeno je da su glavni faktori koje treba uzeti u obzir sledeći:
detetova interesovanja i motivacija
Vreme treninga
Udaljenost od kuće, škole
Cena treninga i opreme
Osobine ličnosti deteta – introverto ili ektrovertno
Definisanje uspeha – način na koji dete shvata uspeh: Da li uspeh povezuje sa pobedom po svaku cenu ili to pre svega znači prevazilaženje nekih granica, psihomotorni razvoj, način razmišljanja, zadovoljstvo u igri, učešće na takmičenjima.
Kada je u pitanju bavljenje sportom u kom se postižu vrhunski rezultati, pored navedenih faktora, u obzir dolazi i ocenjivanje i selekcija sportista od strane selekcijskog tima (trenera, sportskog psihologa, lekara i drugih specijalista).
Psiholog Julija Pasarin kaže da se otkrivanje talenata odvija između 5. i 7. godine. Procenu vrše specijalisti po starosnim grupama i fazama.
U ovom intervalu se testiraju, u zavisnosti od sporta kojim se bave:
osnovne motoričke sposobnosti (trčanje, skakanje, bacanje i hvatanje lopte),
orijentacija u prostoru
pažnja
kompatibilnost
zadovoljstvo u igri
Prepoznavanje talenta se vrši u uzrastu od 8-10. godine
Testiranje prati stepen razvijenosti osnovnih motoričkih sposobnosti, veština specifičnih za sport kojim se bavi (razvijaju li se tehnika i taktika). Uočava se temperament, motivacija, emocionalna stabilnost.
Identifikacija specifičnog talenta u sportu kojim se bavi vrši se između 11-12. godine za devojčice i 12-13. godine za dečake
Specifičan razvoj tehnike, taktike (učenje nekih stilova igre, svih vrsta tehnika specifičnih za sport kojim se bavi), fizički trening (brzina, snaga), mentalni trening (pažnja, prostorna orijentacija, emocionalna ravnoteža, sposobnost kontrole impulsa), antropometrija (visina, težina), društvenost.
Profesionalna orjentacija posle 15-16. godine za devojčice i posle 16-17. godine za dečake
Julija Pasarin, psiholog, takođe kaže da ako se u prethodnoj fazi pratilo postojanje realnih šansi da dete postane pravi sportista (teniser, košarkaš, sportista – u zavisnosti od izabranog sporta), u ovoj fazi se posmatra da li mlada osoba može da postane i profesionalni sportista.
U ovoj fazi prati se specifičan razvoj tehnike i taktike (personalizovano kreiranje sopstvenog stila igre), psihološki razvoj (poznavanje ličnosti, motivacije, veštine) i fizički razvoj (kroz specifične testove).