Prešišali sve.
Kineski inženjeri predstavili su prototip superbrzog magnetskog voza koji koristi eksperimentalnu tehnologiju visokotemperaturnih superprovodnika (VTS). Dizajneri voza s Jugozapadnog univerziteta Jiaotong tvrde kako će voz moći dostići brzinu od 620 kilometara na sat.
Voz je isproban prošle snedelje, na 165 metara dugom poligonu za testiranje. Radi se o prvoj komercijalnoj primeni visokotemperaturnih superprovodnika, koji ne zahtevaju tehnički složen i skup proces hlađenja na izrazito niske temperature uz pomoć tečnog helijuma.
Poput ostalih vozova koji lebde iznad pruge uz pomoć magnetskog polja, i ovaj prototip levitira iznad pruge kako bi iskusio što manje trenja. Deng Zigang, zamenik direktora istraživačkog centra za superbrze vozove u tunelima pod niskim pritiskom, naglasio je kako ova tehnologija omogućava vozu da lebdi bez stalnog napona.
– Može se pomeriti jednom rukom – kazao je Deng, a kineski Xinhuanet piše kako je jedan od novinara na prezentaciji uspeo jednim prstom da pomeri lokomotivu tešku 12 tona.
Voz su zajednički razvili univerzitetski stručnjaci u saradnji s kineskim železničkim gigantima, China Railway Group Limited i CRRC Corporation Limited.
VTS tehnologija predstavlja veliki iskorak prema konačnom cilju železničkog saobraćaja – vozovi s magnetskom levitacijom koji putuju u tunelima pod niskim pritiskom. Radi se o konceptu koji bi maksimalno eliminisao glavnu prepreku kod postizanja visokih brzina, trenje. Konvencionalni vozovi gube energiju i brzinu na trenje, i na otpor vazduha. Kako otpor vazduha raste sa brzinom voza, smanjivanje pritiska vazduha omogućilo bi postizanje brzina većih i od 1.000 kilometara na sat.
Kina je proteklih godina preuzela vodeće mesto u svetu po izgradnji brzih železničkih pruga. Do kraja prošle godine, u Kini je bilo više od 37.900 kilometara pruga za superbrze vozove.
Preuzeto: Srbija Danas