Vršnjačko nasilje je nažalost sve više prisutno u društvu, na igralištu, u školama, na ulici, pa čak i među decom za koju roditelji veruju da su dobri drugari – jedan ćuti i trpi, dok je drugi nasilnik. Može da bude fizičko i psihičko, pa čak i situacije za koje neki roditelji smatraju da su prolazne i dečije, poput odbacivanja, ogovaranja, uzimanje ličnih stvari, ucenjivanja, zapravo predstavljaju vršnjačko nasilje koje može da ostavi negativne posledice po dete.
Deca koja se ponašaju nasilno često pronalaze žrtve koje su ranjive iz bilo kog razloga ili koje se razlikuju od druge dece na osnovu određenih osobina. Kakve vrste ponašanja kod deteta ukazuju na potencijalni problem vršnjačkog nasilja – da li ga je moguće unapred predvideti?
Pedagog TeodoraZarić za Yumamu odgovara koji su potencijalni signali da dete trpi vršnjačko nasilje:
“Mnogi oblici ponašanja mogu da ukažu da postoji problem vršnjačkog nasilja, ali ono čime roditelji treba da se vode jesu promene u ustaljenim rutinama, povlačenje deteta, razvijanje strahova ili promene u raspoloženju. Sve ovo mogu biti znaci za dalje traganje uzroka zbog kog je dete iznemireno.”
Nekada se smatralo da su dečaci ti koji podstiču tuču i da su nasilniji od devojčica, ali razni događalji nasilja u srpskim školama pokazuju da deca mogu da budu surova prema svojim vršnjacima bez obzira na pol. Pitali smo pedagoga kakve su razlike između vršnjačkog nasilja kod devojčica i dečaka?
“Nasilje je nasilje, ono se razlikuje u odnosu na oblike i stepen. Nažalost, svedoci smo da nema mnogo razlike, a sve više svedočimo fizičkom i sajber nasilju, te mi se čini da nasilje nije određeno polom, već vremenom u kome živimo i merama prevencije.”
Kako rešavate kada je neko dete agresivno u školi?
“Svaka promena u ponašanju ili neadekvatni oblici ponašanja kod deteta jesu poruka da se nešto događa i da je detetu potrebna pomoć. Škole su u obavezi da poštuju zakonski propisane okvire i da postupaju u odnosu na pravilnike o vaspitno-obrazovnoj odgovornosti učenika. Međutim, kada postoje agresivni oblici ponašanja, najvažnije je imati saradnju sa porodicom kako bi se ponašanje analiziralo i u odnosu uočene uzroke delovalo.” – objašnjava pedagog Teodora Zarić.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.