Prema zvaničnim podacima prikupljenim sa merača saobraćaja u opštinama Vrbas i Kula, u poslednjih godinu dana značajno je povećana frekvencija vozila. Ono što posebno zabrinjava je dugogodišnje loše stanje puteva u ove dve opštine.
Ogromne saobraćajne gužve u centralnim ulicama, uz veliki broj šlepera i autobusa, postale su svakodnevnica gradjana opština Vrbas i Kula. Glavni razlog je povećana frekvencija saobraćaja na državnom putu, koji povezuje auto-put E-75, Vrbas, Kulu i Sombor, sa graničnim prelazima prema Hrvatskoj i Mađarskoj.
Predsednik opštine Vrbas Milan Glušac ističe da zbog velike frekvencije saobraćaja na državnim i lokalnim putevima dolazi do oštećenja kolovoza što znatno utiče na bezbednost učesnika u saobraćaju.
„Najveći problem što se stanja samih saobraćajnica tiče, u našoj opštini je put Vrbas – Feketić, ali ništa bolje nije na pravcu prema Kuli .Naravno da najveću štetu prave teretnjaci koji u velikom broju koriste lokalne puteve.Kada je u pitanju rekonstrukcija puta Vrbas – Kula , mi smo u redovnom kontaktu sa nadležnima u Pokrajini , znamo da smo u planu za rekonstrukciju naredne godine , ali za sada ne znamo tačno kada će investicija biti realizovana do kraja“, kaže on.
Merne stanice između Vrbasa i Sombora beleže više od šest hiljada vozila dnevno tokom čitave godine.
Dejan Aleksić, saobraćajni inženjer iz Kule, kaže da se broj vozila u poslednjih godinu dana značajno povećao u odnosu na ranije godine.
„Zbog velikih gužvi uzrokovanih povećanjem vozila u tranzitu, problemi su evidentni. Pored problema sa velikim brojem saobraćajnih nezgoda koji je i najveći, tu su i problemi sa zagađenjem životne sredine, bukom i vibracijama od teških transportnih kamiona, koji čine deset procenata od ukupnog broja vozila. Može se reći da je ovde u pitanju veliki sukob lokalnog i tranzitnog saobraćaja. Najgore prolazi lokalno stanovništvo iz naselja duž ovog putnog pravca, koje ima svoje ustaljene životne navike i svakako da im ne prija, a i nije prirodan tako gust saobraćaj kroz njihova naselja. a to se posebno odnosi na teške kamione“, kaže on.
Ugrožene lokalne samouprave već godinama zajednički apeluju i upućuju inicijative kako bi se rešio ovaj saobraćajni problem, a jedino dugoročno rešenje bila bi izgradnja novog puta kojim bi se tranzitni saobraćaj izmestio iz naseljenih mesta.
Predsednik opštine Kula, Perica Videkanjić, kaže da je Kula posebno ugrožena.
„Do nedavno je bilo nezamislivo da na ulazu ili izlazu iz Kule mora da se čeka i po pola sata, a najgore je što teški kamioni prolaze kroz sam centar grada. Opštine Kula, Vrbas i Sombor potpisali su nedavno memorandum i uputile zahtev Pokrajinskoj Vladi da se što pre radi novi put koji bi obilazio naseljena mesta. Da li će to biti auto-put, moto put ili takozvani brzi put, to će se još videti, ali u svakoj varijanti bi to bio spas za stanovnike sve tri opštine“, kaže on.
Profesor Boris Antić sa saobraćajnog fakulteta u Beogradu smatra da se mora pronaći nekakvo rešenje ovog pre svega bezbednosnog problema , jer 4. od 5. nastradalih u saobraćaju iz Vrbasa i Kule – gine na državnim putevima.
„Izgradnja obilaznog puta na ovom pravcu , koji već postoji u regionalnom prostornom planu bi bio pun pogodak za ovu oblast Vojvodine , jer bi na taj način kamioni bili izmešteni sa gradskih saobraćajnica , dobili bi na protočnosti i dobili bi na bezbednosti“, kaže Antić.
Putni pravac od autoputa E75 do državne granice preko opština Vrbas, Kula i sombor, ucrtan je u regionalni prostorni plan republike Srbije, a naredni korak koji se očekuje je izrada tehničko projektne dokumentacije.
Izvor: kula.rs