Kuća nam izgleda kao da je kroz nju prošao tajfun. Verovatno ste znali da vam kuća neće izgledati besprekorno i da će tu i tamo biti i neke štete ali možda niste bili spremni na rušilačke operacije jednoipogodišnjaka.
Međutim, ono što izgleda kao destruktivno ponašanje verovali ili ne ponekad može da bude prilično konstruktivno. Sve te misije tipa pronađi i uništi nisu posledica pakosti, već radoznalosti, želje za otkrićima, žudnje za stvaranjem a sve to je vašem mališanu u opisu posla, koji može da se rezimira ovako: saznaj o svetu što je moguće više, i to na što brži način.
Kad cepa časopis, saznaje da se papir gužva i cepa. Kad prevrne kutiju s kockama, vidi da se one prosipaju, uz tresak. Kad baci jastučiće s troseda, shvata da mogu da se upotrebe kao odskočna daska ili stepenik.
A mnogo toga o svetu može da nauči samo na težak način. Na primer, budući da samo delimično razume uzročnoposledične veze, on ne shvata da ako zafrljači igračku na drugi kraj sobe, ona može da se razbije, i ako se razbije, njom više neće moći da se igra. Ipak, to ne znači da treba da mu dozvolite da vam, dok upoznaje svet, uništi kuću.
U suštini, jedna od najznačajnijih stvari koje može i mora da nauči jeste da uništavanje stvari nije u redu.
Nemojte da ga grdite ili kažnjavate, naročito ako je nešto razbio slučajno, ali mu stavite do znanja da sledeći put treba da bude pažljiviji i objasnite mu zašto (Šolja za kafu će se razbiti ako je ispustiš ili Ako baciš daljinski upravljač, on će se pokvariti, pa nećemo moći da gledamo crtaće).
Zaposlite ga da s vama počisti nered koji je napravio (recimo, pokupi prosuto, zalepi stranicu iščupanu iz knjige ili obriše trag bojice sa zida). Ako je nešto uništio iz nemoći ili besa (Ne mogu da poređam ove kocke, pa ću zato da ih srušim po staklenom stočiću … uuups), pokažite mu kako da uradi nešto što mu ne ide (Ako naslažeš kocke ovako, neće padati). Ako je u pitanju bio eksperiment mladog naučnika, stvorite mu uslove za bezbedno eksperimentisanje i majstorisanje (recimo, ponudite mu igračke koje se sklapaju i rasklapaju).
Preuzeto: Mojpedijatar.co.rs