Meditacija ublažava strepnju

Anksioznost (uznemirenost, strepnja) nije tako retka pojava. Više ljudi ima problema sa tim nego što je spremno da prizna. Nova istraživanja pokazuju da meditacija može da ublaži to stanje, i to bez lekova…

Istraživači Medicinskog cetntra Univerziteta Džordžtaun nedavno su objavili istraživanje o efektima meditacije u ublažavanju anksioznosti. Naime, istraživanjem je utvrđeno da osam nedelja praktikovanja meditacije može da donese značajne dobrobiti ljudima koji pate od anksioznosti.
Za eksperiment je odabrana grupa od 89 ispitanika koji su patili od opšteg anksioznog poremećaja. Podeljeni su u dve grupe.
Jedna grupa je 8 nedelja vežbala majndfulnes (mindfulness) meditaciju, a potom je traženo njihovo mišljenje o tome da li im je taj trening pomogao da se opuste.
Druga grupa je tokom istog perioda učestvovala u kursu kontrole stresa, koji se više usredsređivao na navike kao što su ishrana, spavanje i opšte zdravstveno korisne navike. Na kraju je i od njih traženo mišljenje koliko im je to pomoglo.
Osim subjektivnog mišljenja, ispitanici su pre istraživanja, a i na završetku, prošli i Trajerov test socijalnog stresa. Taj test se obično koristi da indukuje stres kod ispitanika. Radi se tako što se od učesnika zatraži da održe govor pred velikom grupom ljudi bez prethodne najave – što je za većinu ljudi iskustvo koje izuzetno provocira anksioznost (nervozu i strepnju)
Istraživači su utvrdili da je grupa koja je praktikovala majndfulnes meditaciju imala znatno smanjenje stresa nakon obuke. Nivo hormona povezanih sa stresom i ćelijski proteini koji signalizuju stres su dramatično opali kada su držali govor po završetku treninga. Nasuprot ovome, grupa koja je praktikovala tehnike kontrole stresa izgledala je više u stresu kad su držali govor drugi put, nakon treninga.
“Trening majndfulnes meditacije je relativno jeftin i relativno neutralan pristup, a naše istraživanje je pokazalo da on može da poveća otpornost na stres”, prokomentarisala je vođa istraživanja, prof dr Elizabet Hodž. Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Psychiatry Research.
Svakako, ovo nije prvo istraživanje koje ukazuje da je meditacija efikasna u tretmanu anksioznosti. Istraživači Univerziteta Boston su 2010. pregledali 39 raznih proučavanja obavljenih na 1000 ispitanika i utvrdilo da je trening zasnovan na meditaciji bio efikasan ne samo u tretmanu anksioznosti, nego i drugih problema, kao što je depresija.  Istraživanje Univerzitata Harvard iz 2009. je došlo do sličnih zaključaka o efektima meditacije. Njihovo istraživanje, međutim, nije se bavilo osobama koje pate od anksioznosti, nego je samo utvrdilo da je kod ispitanika bez bilo kakvih poremećaja nakon osam nedelja treninga meditacije zapažena smanjena aktivnost onih delova mozga koji podstiču stres.

Napomena
U akademskim proučavanjima se obično govori o tzv. “majndfulnes (mindfulness) meditaciji” koja predstavlja modifikovani oblik budističke meditacije svesne pažnje, donekle prilagođen zapadnom mentalitetu. Najjednostavniji, elementarni oblik meditacije je svesno praćenje sopstvenog daha tokom 10-15 minuta, bez skretanja pažnje.

Preuzeto: Zdravahrana.com

Be the first to comment

Leave a Reply