Kompanija Meta, koja stoji iza društvenih mreža kao što su Facebook i Instagram, opet je u središtu kontroverze zbog načina na koji prikuplja podatke korisnika u Evropskoj uniji (EU).
Meta je prošle godine uvela pretplate kao odgovor na odluku EU iz jula koja je zaključila da kompanija nema pravnu osnovu za praćenje svojih korisnika bez njihovog izričitog pristanka. Ipak, ovaj potez nije naišao na odobravanje zastupnika za privatnost, koji su kritikovali model “plati ili prihvati”, tvrdeći da to nije pravi pristanak.
Odbor za zaštitu podataka EU odbacuje Model Meta
Kako je objavio “Politico”, Odbor za zaštitu podataka EU (EDPB) odbacio je Meta-in pristup i istakao da platforme moraju pružiti stvarni izbor korisnicima kada koriste modele zasnovane na pristanku ili plaćanju.
Predsednica EDPB-a, Anu Talus, naglasila je potrebu za pravim izborom, ističući da većina korisnika pristaje na obradu podataka ne razumevajući puno značenje svojih odluka.
Maks Šrems, austrijski aktivista i pravnik, rekao je da “Meta nema više opcija” i da mora omogući korisnicima pravi izbor za personalizovano oglašavanje, bez praćenja korisnika koji jasno ne kažu “da”.
Meta je prethodno pokušavala da opravda prikupljanje podataka korisnika u EU različitim pravnim opravdanjima od stupanja na snagu Opšte uredbe o zaštiti podataka (GDPR) 2018. godine, ali su sva ta opravdanja odbijena od strane regulatora kao neprihvatljiva.
Osim toga, u drugim vestima o regulativama u EU, Apple je u svojoj najnovijoj beta verziji iOS-a omogućio korisnicima u EU da direktno preuzimaju aplikacije sa sajtova programera, a ne samo preko App Store-a, u skladu sa novim Zakonom o digitalnim tržištima.
I na kraju, Evropska komisija je izrazila zabrinutost zbog toga što je TikTok u Francuskoj i Španiji lansirao novu aplikaciju “TikTok Lite” bez prethodne procene rizika koja je zakonski obavezna, posebno u pogledu uticaja na mentalno zdravlje mladih i potencijalnu stimulaciju zavisničkog ponašanja. TikTok sada ima samo jedan dan da dostavi tu procenu rizika.