Filmski festival u Veneciji, koji je svečano zatvoren proteklog vikenda, dodelio je “Zlatnog lava” najnovijem filmu Pedra Almodovara “The Room Next Door”.
Ovo izdanje festivala označilo je povratak velikih zvezda u Lido, posle prošlogodišnje pauze izazvane štrajkom glumaca i scenarista, ali su ga pored toga obeležile i atraktivne premijere, među kojima je bilo uspešnijih i manje uspešnih filmskih eksperimenata.
Euronews predstavlja listu filmova iz Venecije koje bi vredelo pogledati, ali i onih koje bi najbolje bilo da zaobiđete:
Favoriti iz Venecije
“The Brutalist”
Epska istorijska drama Brejdija Korbea pobrala je pohvale kritičara, a važila je i za favorita za “Zlatnog lava”. Iako mu je nagrada izmakla, Korbe je ipak otišao kući bogatiji za priznanje za najboljeg reditelja.
Euronews predviđa da će se o filmu “The Brutalist” tek pričati u predstojećoj sezoni filmskih nagrada, budući da je rediteljev najambiciozniji projekat.
Američka saga o imigrantima iz Mađarske bila je u fazi produkcije punih šest godina, a traje čak 215 minuta.
“‘The Brutalist’ je besprekorno komponovan epski film, koji je težak, ali ne i pretenciozan i razume brojne aspekte američkog stvaranja mitova”, piše Euronews.
“April”
Gruzijska rediteljka Dea Kulumbegašvili je sa debitantskim ostvarenjem “Beginning” osvojila “Zlatnu školjku” na Festivalu u San Sebastijanu, a sada je očarala kritičare filmom “April”.
Priča prati Ninu, akušerku koja radi u ruralnoj Gruziji i izvodi abortuse uprkos zakonima te zemlje.
Kad jedno novorođenče umre dok je pod njenom brigom, otvara se istraga koja pokreće glasine o njenom moralu.
Naizgled jednostavna priča ekranizovana je kao mučni košmar ili čak halucinacija, zahvaljujući maštovitoj filmskoj fotografiji i inovativnom pristupu kompozicije kadrova.
“Queer”
Danijel Krejg ponovo je dokazao da se ne da ukalupiti u bilo koju ulogu, pa je nakon dugogodišnjeg tumačenja lika Džejmsa Bonda, ostvario i niz raznolikih rola, među kojima je ona u filmu “Queer” među neobičnijim.
Reč je o novom ostvarenju reditelja Luke Gvadanjina, ekranizaciji romana Vilijama S. Borousa, u kom Krejg igra nestabilnog Vilijama Lija, koji živi u Meksiku četrdesetih godina prošlog veka i zaljubljuje se u neuhvatljivog mlađeg muškarca (Dru Starki).
On mu predlaže da zajedno krenu na putovanje Južnom Amerikom i otkriju moći psihodelične droge (ajavaske) na kom zapravo započinju potragu za samima sobom i samoprihvatanjem.
“2073”
Asif Kapadija napravio je neobičan hibrid različitih žanrova, smešten u distopijskoj budućnosti, koji se bavi najvećim aktuelnim izazovima čovečanstva.
Delimično inspirisan kratkim filmom Krisa Markera iz 1962. “La Jetee” (koji je takođe inspirisao hit Terija Gilijama “12 majmuna”) film sadrži savremene snimke iz informativnog televizijskog programa, ali i intervjue i igrane segmente, koji ukazuju da današnje vreme ne mari za činjenicama i da se svet odavno nalazi na prekretnici demokratije.
Kapadija pokriva impresivnu količinu tema za 85 minuta (Bregzit, Šarlotsvil, iskorištavanje društvenih mreža, razaranje ekosistema na planetarnom nivou) i mada će ga mnogi kritikovati zbog nedostatka suptilnosti, Euronews ocenjuje da je upravo u tome poenta.
“The Room Next door”
Proslavljeni španski reditelj Pedro Almodovar odneo je kući glavnu nagradu festivala i to za svoj prvi dugometražni film u potpunosti snimljen na engleskom jeziku.
Glavne uloge u priči o bliskosti i smrti, zasnovanoj na romanu Sigrid Nunjez “What Are You Going Through” poverene su Tildi Svinton i Džulijani Mur, čije junakinje sticajem nesrećnih okolnosti dobijaju priliku da obnove svoje prijateljstvo.
Film, između ostalog, istražuje nedostatke kulture zapadnog sveta, kada je reč o suočavanju sa smrću i kako ljudi pronalaze mnoge načine da žive život unutar tragedije.
Iako Euronews ne nabraja “The Room Next Door” u najbolja Almodovarova ostvarenja, ocenjuje ga kao moćan humanistički film o životu i pomirenju i predviđa mu barem trku za Oskara.
“Babygirl”
Holandska glumica/rediteljka Halina Reijn donela je novu kompleksnu priču o seksualnosti iz perspektive zrele žene.
Nikol Kidman igra uspešnu ženu koja rizikuje sve što je ostvarila zbog strasne veze sa mladim stažistom (Haris Dikinson).
Oslanjajući se na nasleđe erotskih trilera, kakvi su bili popularni osamdesetih, “Babygirl” je moderni osvrt na žanr, a Kidman je prema oceni Euronews-a s pravom ponela nagradu za najbolju glumicu.
Film će se u decembru naći i u redovnom bioskopskom repertoaru.
“Ainda Estou Aqui (Još sam ovde)”
Dvanaest godina nakon adaptacije knjige “Na putu”, brazilski reditelj Volter Saler vraća se korenima novim filmom smeštenim u njegovu domovinu 1971, tokom vladavine vojne diktature.
Priča prati bračni par Rubensa i Junis Paive koji postaju politički zatvorenici, baš kao što je to bio slučaj sa mnogim njihovim sunarodnicima u tom periodu brazilske istorije. Međutim, Rubens nestaje, a Junis na sve načine pokušava da dođe do istine šta se s njim desilo, istovremeno boreći se da podigne njihovo četvoro dece.
Pristupiti s oprezom
“Joker: Folie À Deux”
Među filmove koji se nisu proslavili na ovogodišnjem festivalu, Euronews ubraja dugoočekivani nastavak filma “Džoker” sa Hoakinom Finiksom i Lejdi Gagom u glavnim ulogama.
Prema njihovom mišljenju, ostvarenje nije odgovorilo velika očekivanja koja je svet imao od popularnog originala, iako se odlučio za potpuno nekonvencionalan pristup filmskim nastavcima.
“Ludilo udvoje” je “beživotno i repetitivno”, a ni narativ filma prema kritičarima nije zadovoljio standarde koje je postavio “Džoker”.
“Disclaimer”
Serija “Disclaimer” Alfonsa Kuarona prvi je televizijski projekat glumice Kejt Blančet, koja tumači lik ugledne novinarke koja je izgradila svoju reputaciju otkrivajući nedela i prestupe drugih. Ipak, kada dobije roman od nepoznatog autora, shvata da je ona sada glavni lik u priči koja otkriva njene najmračnije tajne.
Dok pokušava da otkrije pravi identitet pisca, primorana je da se suoči sa svojom prošlošću pre nego što ona uništi njen život.
Priča se, međutim, presporo odvija prema mišljenju kritičara Euronews-a i potrebno je da pogledate pet epizoda, pre nego što stvari postanu interesantne.
Serija će, inače, biti strimovana na Apple TV+ od 11. oktobra.
“Wolfs”
Novoj komediji-trileru sa Džordžom Klunijem i Bredom Pitom kritičari zameraju nedostatak ambicija, iako “nije loš način da provedete veče”.
Kluni u filmu tumači profesionalnog kriminalca čije je zadatak da zataškava zločine. Međutim, kada se na jednom od njih pojavi lik koga igra Pit, angažovan za isti posao, dva vuka samotnjaka moraju da udruže snage.
“Wolfs” u režiji Džona Votsa koji će imati ograničeno prikazivanje u bioskopima, počevši od 20. septembra, pre nego što će se pojaviti na striming servisu Apple TV+ 27. septembra.
“Marija”
Iako prema kritičarima Euronews-a, “Marija” Pabla Lareina sa Anđelinom Džoli, nije loš film ni po jednom kriterijumu, reditelj nije preuzeo dovoljno hrabar pristup u oslikavanju poslednjih dana života operske dive Marije Kalas.
Ipak, hvale posvećenu glumu Anđeline Džoli u glavnoj ulozi i izvanrednu filmsku fotografiju koju potpisuje Edvard Lahman.
Film će se, inače, naći na Netfliksu u februaru naredne godine, pre nego što obiđe još nekoliko festivala.
“Trois Amies (Tri prijateljice)”
Novi film Emanuela Murea koji prati tri najbolje drugarice iz Liona, kritičari ocenjuju kao “sladak, u najboljem slučaju”, pitajući se kako je uopšte dospeo u takmičarsku selekciju jednog od najuglednijih festivala.
Siže je sledeći: Žoan oseća da više ne voli svog supruga Viktora i boli je što je tako nepoštena prema njemu. Njena najbolja prijateljica Alis odavno ne oseća strast prema partneru Eriku, ali smatra da treba da ostane u vezi ne znajući da je Erik već duže vara sa trećom prijateljicom Rebekom.
Iako je reč o mešavini komedije i drame koja “teško da može da vas iznervira”, priča je ipak ocenjena kao zamorna.