Restauratori iz Italije su započeli višemesečni projekat koji ima za cilj da rekonstruiše prvobitni izgled cenzurisanog akta čuvene Artemizije Đentileski.
ŽENSKI AKT u prirodnoj veličini “Alegorija sklonosti” – naslikala je Artemizija Đentileski, i veruje se da predstavlja autoportret umetnice iz 1616. godine. Njen rad je doprinos baroknoj umetnosti koja dobija sve veću pažnju u umetničkim krugovima, u svetu kojim dominiraju muškarci.
“Preko nje možemo da razgovaramo o tome koliko je važno obnoviti umetnička dela, koliko je važno vratiti priče žena u prvi plan”, rekla je Linda Falkone, koordinatorka projekta “Artemisia Up Close”, a preneo RTS.
Delo Alegorija sklonosti prvobitno je bila naručena za porodičnu kuću Mikelanđela Buonarotija Mlađeg, pranećaka slavnog umetnika. Zgrada je kasnije postala muzej “Casa Buonarotti”, a slika je do skoro bila izložena na plafonu u pozlaćenom ramu. Kada je vodeći konzervator Elizabet Vik uklonila sliku krajem septembra, sa nje je skinuta prašina stara 400 godina. Vikov tim restauratora je koristio ultraljubičasto svetlo, dijagnostičko snimanje i rendgenske zrake u procesu restauracije dela.
Please read this article at https://t.co/iXAfOzjhi9
RESTORATION IN PROGRESS
Artemisia Gentileschi’s “Allegory of Inclination” Descends from Casa Buonarroti Ceiling in Florence
In-progress restoration on public view until April 2023.
⁰
By Linda Falconehttps://t.co/iXAfOzjhi9 pic.twitter.com/MH5OAxE702— Primo Magazine (@FLPrimoMagazine) October 16, 2022
“Nakon lošeg iskustva sa svojim silovateljem koji je u Rimu osuđen na osam meseci zatvora, umetnica se kao gorda žena vraća u Firencu gde dobija narudžbinu da naslika nagu figuru u celoj dužini plafona u Casa Buonarotti. Neko drugi bi bio slomljen ovim iskustvom, ali Đentileski ne”, istzakla je restauratorka Vik.
Dok je bila u Firenci, Đentileski je dobijala i narudžbine od porodice Mediči. Njen prepoznatljiv, dramatičan i energičan stil se istakao, zahvaljujući i inspiraciji koju je našla u jednom od najpoznatijih baroknih slikara tog vremena – Karavađa. Mnoge njene slike prikazuju ženske heroine, često u nasilnim scenama i gole. Imala je 22 godine kada je naslikala “Alegoriju sklonosti”, koju je naručio Mikelanđelo Buonaroti Mlađi. Drugi član porodice, Leonardo Buonaroti, odlučio je da ga ulepša kako bi zaštitio senzibilitet svoje žene i dece.
Artemisia Gentileschi, Allegory of Inclination (1816). Photo by Olga Makarova, courtesy of the Casa Buonarroti, Florence. #artemisiaitaly pic.twitter.com/1oX6G4QR24
— artemisiagentileschi (@artemisiaitaly) October 15, 2022
“Ovo je jedna od njenih prvih slika. U firentinskom kontekstu, to je bila njena debitantska slika, iste godine kada je primljena na Akademiju crtanja, koja je u to vreme bila prva akademija crtanja u Evropi”, istakla je Falkone. Sa mlađim Mikelanđelom kao njenim pokroviteljem, Đentileski je ušla u kulturne krugove tog vremena.
“Mogla je da se druži sa Galileom i drugim velikim misliocima. Tako je ova gotovo nepismena žena odjednom bila na univerzitetskom nivou, stvarajući umetnička dela koja je tada, cenio veliki vojvoda – Kozimo de Mediči. Zbog čega je postala dvorski slikar”, navela je Linda Falkone, koordinatorka projekta “Artemisia Up Close”.
Projekat može da se pogleda u muzeju “Casa Buonarotti”, do 23. aprila 2023. godine.