Search
Close this search box.

Nalepnicama protiv “mršavljenja” proizvoda: U Francuskoj se dosetili kako da zaštite potrošače i njihove novčanike

francuska prodavnice

Smanjenje gramaže prehrambenih i proizvoda za higijenu globalno je prisutna. To podrazumeva da je količina robe koja se nudi manja nego ranije. Međutim, cena ostaje ista i posle “mršavljenja” proizvoda, ali se dešava i da bude viša od dotadašnje. Ta prikrivena praksa dobila je i svoj naziv “šrinkflacija”, od engleske reči “shrink” koja znači skupljanje ili smanjenje. U Francuskoj su se dosetili kako da potrošačima stave do znanje da je proizvodima smanjena gramaža, pa tako u supermarketima na snagu stupaju nalepnice “shrinkflation”.
Supermarketi će sada morati da obaveštavaju svoje mušterije kada je neki proizvod “žrtva smanjivanja”.

I dok država nastoji da zaštiti potrošače i njihove novčanike od varljivih pakovanja, neki trgovci su kritični prema toj meri.

Za kršenje novog pravila kazne i do 15.000 evra

Od početka ove nedelje, trgovci na malo su obavezni da postave vidljive etikete na ove proizvode, prema ministarskoj naredbi objavljenoj 16. aprila.

Prodavnice površine manje od 400 metara kvadratnih izuzete su od te naredbe, koja se takođe odnosi samo na proizvode koji se prodaju u konstantnoj količini.

Ovo isključuje rinfuznu robu, kao i proizvode koji se pakuju na tezgi, kao što su sir i meso.

Kršenje novog pravila može dovesti do kazne od 3.000 evra za pojedinca – na primer menadžera prodavnice – i do 15.000 evra za korporaciju.

“Smanjenje je podmetanje, mi tome stavljamo tačku. Želim da ponovo izgradim poverenje potrošača, a poverenje ide ruku pod ruku sa transparentnošću”, rekao je ministar finansija Bruno Le Mer.

Mera ima za cilj da potrošačima pruži veće znanje i kontrolu nad njihovom kupovnom moći.

Prošle godine je cena prehrambenih proizvoda postala važna tema razgovora u Francuskoj kada je inflacija hrane dostigla rekordnih 16 odsto, iako je ta cifra od tada pala na 0,8 odsto.

Šta kažu kritičari nalepnica

Francuski supermarket Carrefour, koji je ranije bio kritikovan zbog smanjenja gramaže proizvoda, nedavno je rekao za BFM Business da neće biti potrebe za nalepnicama u njegovim prodavnicama.

“Da bi se borila protiv smanjenja, a ne kažnjavala kupce, grupa je primenila strategiju koja ima za cilj da identifikuje sve proizvode na koje ova praksa utiče, tako da njihova cena može unapred da se koriguje sa svojim dobavljačima i njegovom politikom cena”, rekao je portparol Carrefoura za BFM.

Nova uredba bi podstakla dobavljače da se postaraju da cene budu fer, dodala je kompanija.

Zadruga trgovaca na malo “Sisteme U” bila je kritičnija prema novoj politici.

“Ako se dekret materijalizuje, mi ćemo ga poštovati i primeniti, ali nismo srećni zbog toga“, rekao je izvršni direktor Dominik Šelčer u januaru.

Mišel-Eduar Leklerk, predsednik zadruge E.Leklerk, takođe je pokazao svoje protivljenje novom pravilu.

“Proizvođač je taj koji zna da je njegov proizvod smanjen u veličini. Na proizvođaču je da to napiše na ambalaži”, rekao je on.
On je sugerisao da bi bilo gubljenje vremena da supermarketi lepe nalepnice na takve proizvode.

Tagovi:
Pročitajte još: