Namirnice za snižavanje holesterola

Holesterol je nephodan sastavni deo organizma, potreban za normalno funkcionisanje svake ćelije. Strukturni je element svih ćelijskih i intraćelijskih membrana, a u određenim organima ima i posebne, specifične uloge kao što su:

  1. sinteza žučnih kiselina u hepatocitima
  2. sinteza steroidnih hormona u kori nadbubrežnih i polnih žlijezda
  3. transport liposolubilnih vitamina (A, D, E i K).

Štetno delovanje se ispoljava tek kada je u krvi prisutan u znatno većim koncentracijama od normalnih. Povećan unos holesterola hranom utiče na vrednost njegovog nivoa u krvi.

download

Ukoliko uzimate lekove za sniženje holesterola, ne bi trebalo da na svoju ruku prestanete da ih uzimate bez konsultacija sa lekarom. Ali, svakako možete dodatno probati da snizite holesterol ishranom i videti kakvi će biti rezultati. 

Integralni ovas je jeftina i hranljiva namirnica. Sadrži i rastvorljiva i nerastvorljiva biljna vlakna, ali rastvorljiva vlakna iz ovsa sadrže beta-glukan, supstancu koja posebno pomaže snižavanju LDL (“lošeg”) holesterola tako što blokira njegovu apsorpciju. Ovas takođe doprinosi i sniženju krvnog pritiska. 

Bademi su bogati oleinskom kiselinom koja blokira apsorpciju LDL holesterola, ali i aminokiselinom argininom. Arginin je bitan za proizvodnju azot-oksida koji pomaže da se opuste arterije (i snizi pritisak) i sprečava da se krvne pločice zalepe za zidove arterija. Takođe su bogati vlaknima i fitosterolima, koji blokiraju apsorpciju holesterola iz hrane. 

Katehini, glavni polifenoli zelenog čaja, pozitivno utiču na nivo lipida u krvi i snižavaju nivo holesterola u krvi. Šolja zelenog čaja dnevno povoljno deluje i na opšte zdravlje.  

Mahunarke su veoma bogate biljnim vlaknima koja pomažu da se smanji LDL holesterol. One fermentišu u debelom crevu i ometaju proizvodnju i apsorpciju holesterola. Takođe, sadrže niz fitohemikalija koje sprečavaju gomilanje naslaga na krvnim suddovima koje vode do ateroskleroze. Predstavljaju veoma zdravu zamenu za proteine životinjskog porekla.

Piše: Vanja

Be the first to comment

Leave a Reply