Mnogo dobrih i loših navika u vezi sa novcem usvojili smo od sopstvenih roditelja. Međutim, učenje o novcu od naših roditelja uglavnom je bilo neplanirano ili smo često usvajali njihove obrasce ponašanja dok su se oni sami zapravo mučili sa upravljanjem porodičnim finansijama.
U našoj kulturi ne postoji svest o važnosti finansijske pismenosti. Sve se to kasnije odražava na materijalno stanje pojedinaca i čitavog društva. Zato – počnimo da pripremamo našu decu od malih nogu za izazove koji ih očekuju u budućnosti!
Razgovarajte sa decom o novcu i obezbedite im situacije u kojima oni sami upravljaju novcem! Pokazalo se da deca čiji roditelji razgovaraju sa njima o novcu i koja im daju mogućnost da raspolažu svojim džeparcem mnogo bolje upravljaju novcem u odraslom dobu.
U zavisnosti od uzrasta deteta, postoje različiti načini da se novac približi deci. Sa mlađom decom možete koristiti različite igre, ali i nekoliko godina pre polaska u školu deca već mogu da nauče kako da plaćaju u prodavnici samostalno, naravno u pratnji roditelja.
Poenta je da dete oseti kako je upravljati novcem i da kroz iskustvo počne da razume logiku novca. Kako deca rastu, potrebno je razgovore i situacije vezane za novac prilagoditi njihovom uzrastu. Ono što je važno jeste da budete postojani i dosledni po pitanju finansijske pismenosti, kao i u svemu drugom u vaspitanju deteta.
Šta naučiti decu o novcu?
Sva deca su različita, ali u zavisnosti od uzrasta deteta, koristićemo različite pristupe da im na odgovarajući način približimo mnoge aspekte finansijske pismenosti. Evo nekoliko saveta za roditelje dece različitog uzrasta!
Deca od tri i četiri godine
Deca ovog uzrasta su veoma radoznala i već su u stanju da razumeju pojam novca . U ovom uzrastu ih treba upoznati sa idejom o vrednosti novca, davanju i primanju novca i trošenju novca.
Deca ovog uzrasta mogu da prepoznaju različite novčiće, boje novčanica i brojeve na njima. Oni razumeju da različite količine novca treba da se dodele za različite stvari, i razumeju da novac treba sačuvati, a ne izgubiti.
Iskoristite ovo doba kada kupujete stvari kojima se deca raduju, kao što su sladoled ili igračke! Sa decom možete igrati i prodavnice, banke i druge zanimljive igrice u kojima imitiraju svet odraslih.
Deca od pet i šest godina
Deca ovog uzrasta već mnogo bolje razumeju brojeve i imaju bolju koncentraciju. Veoma je važno i dalje zadržati pristup koji pomaže detetu da usvoji koncept novca kroz igru, ali sada je vreme kada je dobro početi da integrišete finansijske teme u svakodnevni život deteta . Takođe u ovom uzrastu možete uvesti pojam štednje, početi da im dajete džeparac i redovno razgovarate sa njima o novcu.
U ovom uzrastu deca shvataju da im novac pomaže da kupe stvari koje žele da imaju, počinje da ih uznemirava ako izgube novac, a moguće ih je naučiti da se novac ne zarađuje , već zarađuje .
Deca od sedam i osam godina
U ovom uzrastu deca mogu da razumeju razliku između želja i potreba . Sada je vreme da počnemo da pričamo o tome kako mogu da ostvare svoje snove kroz zaradu i štednju. Deca u ovom uzrastu se takođe mogu upoznati sa plaćanjem debitnim i kreditnim karticama, onlajn kupovinom i konceptima pozajmljivanja novca.
Dobro je što u ovom uzrastu sami donose odluke o trošenju novca, od kojih će neke biti loše. Na ovaj način dete uči o pametnom upravljanju novcem u kontrolisanim uslovima .
Deca od devet do dvanaest godina
U ovom uzrastu deca počinju da budu znatno nezavisnija. Fokus roditelja treba da bude na učenju odgovornosti u upravljanju novcem . Neophodno je da kroz iskustvo iz stvarnog života shvate uzročno-posledičnu vezu između svojih odluka o novcu i stanja ličnih finansija, koju mogu naučiti kroz upravljanje džeparcem ili odgovornost koju nosi korišćenje mobilnog telefona. , na primer.
Roditelji ih takođe mogu naučiti o budžetiranju i konceptu pozajmljivanja novca . Oni mogu da nauče budžetiranje pokazujući im kako da vode pisanu evidenciju o upravljanju novcem, iz koje mogu zajedno sa roditeljima da vide šta se dešava, na primer, ako prekorače budžet.
Takođe mogu da uče o pozajmljivanju novca sa svojim roditeljima. Prilikom zaduživanja, najvažnije je da shvate da to u stvarnom svetu nije besplatno i da dolazi sa kamatama i eventualno određenim problemima. Dobro je razgovarati o tome kako izbeći probleme i doneti pametne odluke.
Tinejdžeri
Postoje mnoge mogućnosti sa tinejdžerima, jer oni uglavnom imaju znatno veće želje, a možda i veće potrebe od mlađe dece. Bilo da se radi o modi, tehnologiji, vozačkom ispitu, prvim prilikama za zaradu na sezonskom poslu ili nečemu drugom – svaka situacija je prilika za razvijanje finansijske svesti.
Zato je dobro pratiti njihove odluke, ali i dati im prostora da ih samostalno donose . Pored razgovora, važno je da uče na dobrim primerima samih roditelja. Zato im pokažite sopstvenim primerom kako da mudro upravljate novcem i pripremite svog tinejdžera za život koji je pred vama!