Posle gotovo čitave decenije problematičnog razvoja, Apple je konačno odustao od napora da napravi visokotehnološki autonomni električni automobil. Tajni projekat kodnog imena “Titan” ovih dana je zauvek sklonjen u arhivu, a fokus kompanije prebačen je na razvoj generativne veštačke inteligencije.
“Apple Car” je, izgleda, od samog početka bio osuđen na propast, može se zaključiti iz izveštaja New York Times-a koji nam daje uvid u sav haos koji je godinama postojao iza kulisa ovog poduhvata.
Projekat Apple automobila je u više navrata “ukidan i ponovo pokretan”, dok se rukovodstvo kompanije istovremeno borilo oko pravca u kome bi on trebalo da ide.
Koplja su se stalno lomila oko električnog vozila koje je trebalo samostalno da se vozi i da bude rival Tesli ili Google-u Waymo. U svemu tome Apple je “spalio” užasno mnogo novca – više od 10 milijardi dolara, a do konačnog proizvoda se nije stiglo.
Kupovina Tesle?
Samovozeći automobili su bili u fokusu interesovanja 2014. godine kada je projekat započeo. Softverski inženjeri su tada bili ubeđeni da je autonomna vožnja problem koji se može rešiti – danas se to čini znatno manje izvesnim.
Glavni “mozgovi” Apple-a su, prema njujorškom listu, žarko želeli da počnu svoj sledeći projekat, pa je izvršni direktor kompanije Tim Kuk dao zeleno svetlo za “Titan”, delimično i zbog toga “da spreči egzodus inženjera u Teslu”.
Apple je nakratko čak “flertovao” sa idejom o kupovini kompanije Tesla i održao nekoliko razgovora sa njenim suosnivačem i izvršnim direktorom Ilonom Maskom, rekli su izvori New York Times-a.
Naravno, to se nikada nije ostvarilo. Umesto toga, Apple je velikim novcem privukao vrhunske talenate i sa preko 2.000 angažovao na projektu zaključio da bi bilo bolje da krene svojim putem.
100.000 dolara i upravljanje govorom
Neke od njihovih ideja su, međutim, bile malo preambiciozne. Imajući to u vidu, procene govore, Apple Car čak ni u najjeftinijoj verziji verovatno ne bi mogao da se prodaje po ceni manjoj od 100.000 dolara.
Jedan od koncepata dizajniran u stilu evropskog minivana, na primer, nije imao volan, već se kontrolisao govorom putem virtualne pomoćnice Siri. Ta neobična ideja je odbačena do 2016. godine, pa je Apple prednost dao izgradnji softvera za autonomnu vožnju, umesto celog automobila.
I pored toga, projekat je nastavio da posustaje, a još jedan težak udarac mu je zadat 2019. kada je Apple otpustio preko 200 zaposlenih na projektu. Potom se novo vođstvo tima ponovo vratilo na projektovanje celog automobila, produbljujući tako kompletan haos.
Apple je 2022. godine je doneo definitivnu odluku da potpuno napusti autonomnu vožnju.
Ovog februara, tehnološki gigant iz Kupertina konačno je odlučio da odustane od svega i stavi katanac na projekat “Titan”. Njegov neuspeh može biti rezultat koliko neodlučne vizije kompanije koliko i teškoća u razvoju i usavršavanju tehnologije autonomne vožnje.
Ta tehnologija, međutim, nije problem samo za Apple. Čak i lideri u svetu električnih automobila, kakav je sigurno Tesla, ali i ugašena Cruise divizija General Motors-a, nisu uspeli da usavrše gotove autonomne sisteme. I jedni, i drugi su imali dosta problema i izazvali dosta kontroverzi oko bezbednosti njihove tehnologije.
Nije, međutim, sve potpuno propalo. Znanja o veštačkoj inteligenciji i automatizaciji do kojih njihovi stručnjaci došli radeći na automobilu, Apple sada planira da iskoristi i ih usmeri na svoje nove prioritete, odnosno rad na generativnoj veštačkoj inteligenciji, prateći ostatak tehnološke industrije.
Neki, međutim, smatraju da bi i to mogla da bude slepa ulica, odnosno samo još jedan trend koga danas svi prate, dok generativna AI sve više liči jedna na drugu.