Tri vladajuće stranke u Nemačkoj objavile su danas da su postigle sporazum o nizu energetskih i klimatskih politika nakon višenedeljnih sukoba koji su pretili da parališu Vladu.
Visoki predstavnici Socijaldemokrata levog centra kancelara Olafa Šolca i dve manje stranke, ekolozi Zelenih i Slobodnih demokrata koji se bave biznisom, rekli su da su trodnevni razgovori iza zatvorenih vrata rezultirali dogovorom oko spornih pitanja vezanih za jačanje infrastrukture i povećanu upotrebu obnovljivih izvora energije.
Ovo pitanje je izazvalo žestoke prepirke među strankama prošle nedelje kada su procureli nacrti planova koji bi efektivno zabranili ugradnju konvencionalnih grejača na naftu i gas od sledeće godine, javlja AP.
Zelena stranka tvrdi da peći na fosilna goriva treba što pre ukinuti jer doprinose klimatskim promenama i cementiraju zavisnost Nemačke od inostranog uvoza energije.
Stranka slobodnih demokrata i Šolcove socijaldemokrate su se usprotivile, brinući da bi takva promena naljutila birače jer ugradnja toplotnih pumpi zahteva mnogo veća početna ulaganja, iako su operativni troškovi manji.
Ministar finansija Kristijan Lindner, koji predvodi Slobodne demokrate, rekao je da su se stranke složile da obezbede subvencije za zamenu grejača i da nastave da dozvoljavaju postavljanje peći na fosilna goriva pod uslovom da budu u stanju da kasnije pređu na čistije alternative kao što su vodonik ili biomasa.
Grupe sa niskim primanjima i stariji vlasnici kuća dobiće dodatnu podršku, rekao je on.
Lindner je takođe istakao da će se u budućnosti će klimatski ciljevi razmatrati tokom dužeg perioda, a sektori koji zaostaju, kao što su transport i stanovanje, moći će da emituju više gasova staklene bašte ako se zadrži ukupni tempo smanjenja.
Sličan pristup će se primenjivati kada su u pitanju veliki građevinski projekti, dozvoljavajući ekološku kompenzaciju u vidu novca, a ne zemlje, kao što je trenutno slučaj.
Zauzvrat, Zeleni su se obavezali da će solarni paneli biti izgrađeni duž svih novih auto-puteva.
Ko-lider stranke, Rikarda Lang, najavila je povećanje putarina za teška teretna vozila, pri čemu će 80 odsto prihoda biti usmereno na poboljšanje nemačke železničke mreže.
Ranije u utorak, poslanik Aleksandar Dobrindt iz opozicione Hrišćansko-socijalne unije ismevao je nejedinstvo vlade, rekavši novinarima: „Sasvim je moguće da ova vlada i dalje postoji, ali nije u stanju da vlada“.
Šolc je odbacio takve kritike, insistirajući da bi razgovori u njegovoj kancelariji doneli „veoma, veoma, veoma dobre rezultate“.
On je rekao da je sveobuhvatni cilj da se ispuni obećanje Vlade da će ubrzati nemačku transformaciju ka zelenijoj, digitalnijoj ekonomiji.