Your API key has been restricted. You may upgrade your key at https://www.weatherbit.io.
Search
Close this search box.

Neurolog otkriva da šteta može da bude ogromna: Kako mobilni telefon utiče na dečiji mozak?

Dete i tata

O opasnosti pametnih telefona, tableta i laptopova na razvoj dece se stalno govori. Međutim, brojni roditelji zanemare savete stručnjaka i ‘samo ovaj put’ daju detetu telefon u ruke. Vrlo brzo dođu do situacije da ne mogu da ih odviknu od tih uređaja sa šarenim snimcima koji ih oduševljavaju.

Mala deca se vrlo brzo naviknu na ovu vrstu razonode. Moderna deca su bolja sa uređajima nego sa olovkama i bojama. Ne znaju da čitaju, ali znaju da instaliraju najnovije aplikacije. Međutim, ne treba se ponositi takvim umećem, smatra Tatjana Batiševa, neurolog iz Rusije.

Deca mlađa od 2 godine ne bi trebalo da budu izložena bilo kojoj vrsti ekrana (pametni telefoni, tableti i kompjuterski monitori). Za decu uzrasta od 2 do 4 godine, vreme ispred ekrana je ograničeno na najviše sat vremena dnevno, a za decu od 5-10 godina ne više od dva sata dnevno. Ovo su preporuke nedavnog istraživanja pedijatara.

Oni su pronašli jasnu vezu između povećanja problema sa fizičkim zdravljem, emocionalnim stanjima dece i popularnosti pametnih uređaja.

– Moja praksa neurologa takođe potvrđuje: što više beba komunicira sa digitalnim uređajima od rođenja, to su rizici veći – kaže dr Batiševa.

Kako pametni uređaji utiču na decu?

Redovna upotreba pametnih uređaja depresivno deluje na delove mozga koji su odgovorni za formiranje novih neuronskih veza.

Dete može da ima potrškoće da zapamti činjenice.

Teže mu je da se fokusira na jednu temu.

Teže mu je da oseća emocije.

Kako da smanjimo štetu od pametnih uređaja?

Priznajte sebi: da li ste spremni da ugasite televizor? Ako vama, kao odraslima, to treba kao predah, onda ne bi trebalo da prebacujete odgovornost na dete. Ne radi se o njemu.

Ograničite vreme u kom dete može da koristi uređaje. Nemojte da psujete i da se derete, ne postavljajte se kao da mu dajete kaznu. Budite mirni i objasnite detetu koliko je to korisno za njega.

Prihvatite činjenicu da će dete pokazati bes i nezadovoljstvo, ali neće to trajati zauvek. Ne ulazite u rasprave sa njim, samo sačekajte.

Veoma važna stvar je da detetu date alternativu. Deci koja ne provode vreme pred ekranima u početku će biti potrebno mnogo više pažnje. Vrlo često, ako se od detinjstva nisu igrali, nisu čitali, već su im uključivali uređaje, ne znaju kako da se zaokupe. Oni imaju slabo razvijenu maštu, teško komuniciraju i na roditeljima je da počnu od osnova.

Treba da im pokažete kako da se igraju, kako da crtaju i igraju se sa plastelinom, kako da primete stvari oko sebe dok ste u šetnji… Ovo je ogroman unutrašnji rad, kako za dete, tako i za vas, ali isplati se.

Postepeno, kada dete savlada nove situacije u ponašanju, a uređaj ne postane prva misao na to da treba nešto da radi, počeće da organizuje svoje vreme. I ovo će postati veština, veoma korisna u školskom i odraslom uzrastu.

Upravo sada, u detinjstvu, možete da naučite dete da gradi svoj svet, da bude kreativna osoba koja koristi uređaje u svoju korist, a ne zavisi od njih.

Tagovi:
Pročitajte još: