Godinu koja se bliži kraju, u Vojvodini su obeležila velika ulaganja. Rame uz rame, uz značajne domaće investitore, stalo je i nekoliko novih stranih ulagača – italijanski Zoppas, belgijski Ravago Chemicals, nepalski CG Foods Europe, hrvatski Kostel Automotive, nemački Continental Srbija i Phoenix…
Vojvodina je u ovoj godini dobila i Razvojnu agenciju (RAV), čiji je osnovni zadatak podsticanje priliva stranih i domaćih investicija i pružanje podrške ulagačima. RAV je osnovan u februaru, pod okriljem Pokrajinske vlade i kao pravni sledbenik VIP fonda, a za direktora te institucije u septembru je odlukom Vlade imenovan Nikola Žeželj.
Ova agencija je zadužena i za praćenje i pronalaženje svih raspoloživih finansijskih sredstava iz dostupnih međunarodnih fondova i koordiniranje davanja pokrajinskih subvencija. Obezbeđuju i podršku lokalnim samoupravama i vojvođanskim poslovnim inkubatorima, kao i podršku domaćeg izvoza, kroz pomoć domaćim preduzećima koja žele da uđu u dobavljačke lance velikih firmi…
Direktor Razvojne agencije, u razgovoru za eKapiju osvrnuo se na dosadašnje aktivnosti, podsetio na neke od najznačajnjih nedavno realizovanih investicija, te najavio da će RAV početi izradu istraživanja i analiza, na osnovu kojih će biti kreiran predlog mera za dalji privredni razvoj Vojvodine.
eKapija: Na izmaku smo 2017. Koji su najznačajniji projekti realizovani tokom prve godine zvaničnog rada Razvojne agencije Vojvodine?
– Razvojna agencija Vojvodine je osnovana pre nekoliko meseci i samo njeno uspostavljanje bilo je veliki i odgovoran projekat.
Kada je reč o investicionim projektima, izdvojio bih projekat nemačke kompanije Continental i njihov istraživačko-razvojni centar u Novom Sadu, zatim projekat italijanske kompanije Caminada, sa kojom je još VIP fond ostvario prvi kontakt 2014. godine, a koja je postala dobavljač Ameteka i došla u Slobodnu zonu Subotica.
Tu je i nova kompanija La Linea Verde, italijanski lider u oblasti uzgoja i obrade svežih proizvoda i pripremi svežih obroka, koji radi sa velikim lancima supermarketa u EU. Uzgojno-proizvodni centar u Dobrincima će biti njihova šesta fabrika, a prva u Srbiji.
Trebalo bi spomenuti i naš projekat u vezi sa kompanijom Magnetica u Mačvanskoj Mitrovici, koja je od aprila prošle godine u vlasništvu švedske firme AQ Group AB i koja planira da proširi proizvodnju, i kojoj pomažemo da pronađu novu halu. Tu je i proizvođač trikotaže Pretty Group iz Bangladeša, koji je nedavno je potpisao ugovor o iznajmljivanju dve hale u Somboru u kojima će proizvoditi pleteni tekstil, kompanija Siliko itd.
Jedan od projekata je i nedavno održan Dan dobavljača u Novom Sadu.
eKapija: Kakvi su vaši utisci, a kakvi utisci kompanija-učesnica na Danu dobavljača?
– Zadovoljni smo i mi odzivom kompanija, a i kompanije rezultatima sastanaka. Održano je čak 500 B2B sastanaka između predstavnika 160 kompanija iz 10 sektora i 24 države. Oni koji traže dobavljače, poput kompanija Univerexport, Mecafor ili Kolektor ATS, kažu da su ostvarili dobre kontakte. To je i bio naš cilji mi ćemo nastaviti da organizujemo susrete velikih kompanija koje traže dobavljače, sa MSP koje žele da uđu u njihove dobavljačke lance.
eKapija: Koju poruku biste poslali malim domaćim preduzećima – kako postati dobavljač?
– Važno je da preduzeća znaju kome mogu da se obrate. Više institucija ima baze dobavljača, a ja pozivam kompanije iz Vojvodine da se prijave i uđu i u našu bazu dobavljača, koja je trenutno u izradi. Mi ćemo od naredne godine godine češće organizovati sektorske B2B sastanke, i to je svakako dobar način da se pronađe partner.
Posao institucija, poput Razvojne agencije Vojvodine, jeste upravo da im pomogne da postanu vidljivi. Ipak, i same firme moraju biti proaktivne, prijavljivati se na različite događaje i truditi da se što bolje informišu.
eKapija: Koliko stranih kompanija danas posluje u Vojvodini? Koliko je novih koje su pokrenule poslovanje tokom ove godine?
– Zasad u Vojvodini posluje oko 340 stranih kompanija, sa ukupnim investicijama od oko 8,5 mlrd EUR i sa 70.650 zaposlenih. Najveće zemlje investitori su Nemačka, SAD, Italija, Slovenija, Francuska i Belgija, a vodeći sektori agrobiznis i prateća automobilska industrija. Kompanije koje su pokrenule ove godine poslovanje su italijanski Zoppas (metalski sektor), belgijski Ravago Chemicals i nepalski CG Foods Europeu agrobiznis sektoru, hrvatski Kostel Automotive i Continental Srbija u pratećoj automobilskoj industriji, nemački Phoenix sa logističkim centrom u Šimanovcima itd.
eKapija: Vojvodina je na samoj granici sa EU, pa je stranim kompanijama isplativa distribucija proizvoda u region i imaju brz pristup globalnom tržištu. Koji su još razlozi za investiranje u pokrajini?
– Vojvodina je i dobro umrežena saobraćajnicama, ima dugu industrijsku tradiciju sa infrastrukturnim nasleđem, prvenstveno objektima, visok procenat kvalifikovane i visokokvalifikovane radne snage, ima jake tehničke fakultete i naučne institute. I naravno, ne treba zaboraviti da su učinjeni veliki koraci na nivou pokrajine i cele Srbije kako bi se stvorili što bolji uslovi za poslovanje i priliv investicija.
eKapija: Iako budžet još nije donet, možete li nam reći koliko novca za podsticanje novih ulaganja očekujete u APV u 2018. godini?
– Imamo informacije da će sredstva opredeljena za podsticaje biti veća od ovogodišnjih, koja su iznosila 350 miliona dinara. Ali, kao što ste i rekli, budžet za narednu godinu još nije donet.
U 2018. I SEKTORSKE ANALIZE
eKapija: Jedna od poruka koju Razvojna agencija Vojvodine ističe je i “skraćujemo vreme i put od vaše ideje o investiranju do njene realizacije”. Kako to u praksi izgleda?
– To znači da zainteresovanu kompaniju mi vodimo kroz ceo investicioni proces: pronalazimo lokacije, pružamo pomoć prilikom pregovora sa opštinama, privatnim vlasnicima lokacija i lokalnim firmama, informišemo ih o poreskim, carinskim i drugim procedurama, načinima za dobijanje dozvola i podsticajaitd. I kada kompanija dođe, mi smo joj podrška, sve dok posluje u Vojvodini.
eKapija: Kakvi su planovi Razvojne agencije Vojvodine za 2018. godinu?
– Nastavljamo sve svoje redovne projekte. Pored promotivnih aktivnosti i rada na privlačenju stranih i domaćih investicija, novost je to što je osam vojvođanskih gradova potpisalo sa Pokrajinskom vladom i RAV-om Sporazum o saradnji radi zajedničkog nastupa na međunarodnim sajamskim manifestacijama investicionog karaktera i tim aktivnostima koordiniraćemo mi. Imaćemo i seminare za lokalne samouprave, organizovaćemo dane dobavljača, a novost je i to što ćemo izrađivati studije i sektorske analize u vezi sa privrednim razvojem Vojvodine…
eKapija: Neka od pitanja, o kojima se govorilo kada je RAV osnovan, bila su i kako će biti obezbeđena transparentnost u radu.
– Rad Razvojne agencije Vojvodine nadzire njena Skupština koju čini Pokrajinska vlada, RAV podnosi godišnje izveštaje o poslovanju Skupštini Vojvodine i svi novinari koji su akreditovani u Skupštini dobiju primerak tog dokumenta.
M.M.
Izvor i foto: www.ekapija.com