Vaše dete bi trebalo da nauči da analizira ljude i njihovo ponašanje i iskrenost – dakle razvijati kritički stav prema okolini.
Postoji veliki svet i naš svet.
Za svoj možemo osetiti i znati šta treba da radimo, a za veliki vam mogu dati par saveta, koje bi bilo dobro da prenesete na decu. Biće to alat za snalaženje u komunikaciji sa sagovornikom koji prelazi granicu pristojnosti i u sebi nosi energiju koja nam nije bliska niti prijatna.
Sa decom bi trebalo često razgovarati o nametanju isključivo svoje volje kao postupku koji nije drugarski, ali i pokoravanju koje takodje nije poželjno u međuljudskim odnosima. Naučiti ih da prepoznaju kada neko od njih zahteva pokornost kao preduslov za druženje i pojasniti im da to nije odnos u koji treba ulagati puno truda.
Deca su lakoverna i ako neko kaže :”Ja sam najjači, jer treniram džudo” ili” Ja sam najpametniji” deca su sklona bez provere da poveruju i prihvate to kao činjenicu.
Vaše dete bi trebalo da nauči da analizira ljude i njihovo ponašanje i iskrenost – dakle razvijati kritički stav prema okolini. Poenta je ukazati im na širinu izbora u situacijama koje nam se ne dopadaju i pravo da promenimo tok razgovora ili čak u potpunosti, odlučno, prekinemo odnos bez grize savesti. Možete se okrenuti i otići, možete ući u debatu i braniti svoje stvavove (što ja najčešće radim i tako se razvijam), možete samo izneti svoj stav i tačka. A možete se i prikloniti – analizirajte sa detetom šta dobijate / gubite tako. Računajte da je ponašanje modela – tj. vas, jače od razgovora, pa povedite računa kakve zaključke donosi dete gledajući svoje roditelje u odnosima sa okolinom i međusobno.
Druga važna lekcija je – “Svi smo jednako važni i sposobni za različite stvari, pa tako neko bolje crta, neko igra fudbal, neko svira …i niko nije najbolji u svemu”. Iako neko kaže: ja sam šef, ja sam glavni – NIJE!
Veoma važna lekcija odnosi se na ukuse, koji su različiti. Tati je nešto lepo – mami nije i to je potpuno ok. Komšinici je lepo – vama nije i to je potpuno u redu. (dokažite joj da je nemoguće da se bilo ko i bilo šta dopadne svima, a i da bi to bilo dosadno).
Sledeće: NISI IZAZVAO/LA, samo si se takvome/takvoj našlao/la na putu, pa ne shvataj to lično. Često nije ni postojao način da tu neprijatnost izbegneš. Potkrepite primerima. Nasilnici idu i namerno provociraju loše postupke drugih ljudi. Takvi su za tebe nebitni, jer ne izazivaju ništa dobro u tebi. Dakle, njihovo misljenje nije važno, tako im i kaži. “Nisam te pitala za misljenje”, “Meni nije bitno šta se tebi sviđa i ne sviđa”, “Ne možeš da mi naređuješ” su formulacije kojima je dobro naučiti decu, uz uputstvo za upotrebu.
I najvažnije, podela s početka teksta: postoji veliki svet i tvoj svet. U veliki svet može da uđe ko hoće , da radi šta hoće, a u malom biraš samo ti i taj svet biće izvor tvoje sreće ili problema. Potrudi se da tvoj svet ne bude prazan i da kroz odrastanje imaš dobrog saputnika, jer zajedno ste od svega jači.
Šta je ekipa, kako se čuva i brani je lekcija koja je u mojim prioritetima na samom vrhu . Nemojte da je preskočite.
I vrapci znaju, ali da ponovimo: samopouzdanje, građeno na realnim osnovama je “vitamin C ” za zdravu psihu.
Izvor: Detinjarije