Tokom 15. veka, ulicama Firence zajedno sa drugim čuvenim umetnicima šetao je i Sandro Botičeli.
Rođen kao Alesandro Filipepi u Firenci 1445. godine, vrlo rano stiče nadimak Botičeli. Danas se ne zna tačno zašto i kako je zalužio ovaj nadimak, ali u istoriji će ostati upmaćen baš po njemu – a ne po porodičnom prezimenu. S druge strane, čak se i o njegovim prvim umetničkim koracima ne zna puno, pa i tu ima dosta nagađanja. Najverovatnije je da su ga njegove komšije, ugledna porodica Vespuči – kojoj je prirpadao i Amerigo – primetili i preporučili čuvenom slikaru Filipu Lipiju.
Ubrzo po dolasku u njegovu radionicu u obližnji Prato, mladi Sandro pravi svoja prva remek-dela, nekoliko verzija Bogorodice sa detetom i Portret mladića. Ali kada je Filipo odlučio da se preseli u Spoleto, on se pridružio radionici Andrea del Verokia kojoj su pripadali neki od najvećih umetnika tog doba.
The Spring (1482)
by Sandro Botticelli
Style: Early Renaissance#art #painting #artoftheday #SandroBotticelli #EarlyRenaissance pic.twitter.com/2qTEmNbU4K— Art On Timeline (@ArtOnTimeline) January 21, 2023
U službi porodice Mediči
Umetnik koji nije voleo da putuje
Sandrovi prijatelji su tvrdili da nije voleo mnogo da putuje, a zabeleženo je i da je to uradio svega nekoliko puta. Uključujući i putovanje u Rim na poziv pape Siksta IV, koji je od njega tražio da oslika delove Sikstinske kapele.
Do početka 70-ih godina 15. veka, Botičeli je već postao poznat. Ovo mu je omogućilo da otvori samostalnu radionicu i postane jedan od umetnika koji su se našli pod zaštitom porodice Mediči. Moćne porodice bankara koja je oko sebe okupljala ugledne i učene ljude i finasirala njihovo stvaralaštvo.
U tom trenutku najpopularnija filozofija je bio neoplatonizam, stoga je i Botičeli prihvatio pravac prema kojoj je “dušu ka Bogu, vodio intelekt i ljubav”. Najveća privrženost ovom konceptu se primećuje u njegovim delima zasnovanim na mitologiji: Proleće, Venera i Mars, Rađanje Venere i Minerva i kentaur.
Međutim, sa smrću Lorenca Veličanstvenog 1492. godine, završen je prvi period renesanse. Samo nekoliko meseci nakon ovog događaja, Firencu su napali Francuzi, a Medičijevi su proterani iz grada. Paralelno sa političkim prevratom dogodio se i kulturni, propovednik Đirolamo Savonarola je bio njen predvodnik koji je zagovarao fundamentalističko hrišćanstvo. Botičeli je uspeo da se prilagodi ovoj promeni i postane slikar dela koja su se bavila religijskim temama i kritikom režima Medičijevih.
‘The Birth of Venus’, 1484-86 (tempera and oil) by Sandro Botticelli.
As the influence of humanistic values grew, artists moved away from religious paintings and started painting secular subjects inspired by the epic tales from Classical mythology.#art #painting pic.twitter.com/BU3kEFWp4S
— Jonormous B (@JonormousB) January 24, 2023
Ne zna se mnogo o njegovom privatnom životu, sem da je često govorio kako mu ideja o braku izaziva noćne more. Mnogi njegovi savremenici su ovo povezivali sa navodnom neuzvraćenom ljubavlju plemkinje Simonete Vespuči, za koju se veruje da je poslužila kao uzor za Rođenje Venere. Govorkanja je podgrejala i sama Botičelijava izjava kako kad umre želi da bude sahranjen pored nje, što se i desilo u maju 1510. godine.
Venus y Marte. Sandro Botticelli (c. 1483).
#ieda pic.twitter.com/phd872NKy6— LenguasClásicas IEDA (@clasicasIEDA) January 25, 2023