Nedavno ažurirana regulativa EU ponovo je uvela ograničenja za putnike koji putuju evropskom avio-kompanijom, te je najavljeno da će od 1. septembra 2024. godine putnici biti ograničeni na najviše 100 ml tečnosti u svom ručnom prtljagu, uključujući aerosol i gel kontejnere, prenosi “Šengen Njuz”.
Saopštenu vest prokomentarisao je u saopštenju za javnost Međunarodnog saveta aerodroma (ACI) Evrope, koji je naveo da će nova mera uticati i na putnike i na aerodrome.
Nova mera imaće negativan uticaj na iskustvo putovanja i ulaganja aerodroma
ACI Evropa je pozvao Komisiju EU i države članice da uspostave mapu puta sa postavljenim ciljevima za tu meru, koja je prema njima privremena.
Novo ograničenje izazvalo je sve aerodrome koji su instalirali C3 skenere koji su najnapredniji uređaji za standarde detekcije. Do sada su ovi skeneri omogućavali putnicima da nose tečnosti bez ikakvih ograničenja, kao i da ih drže uz elektronske uređaje, poput laptopa.
ACI očekuje da će novo ograničenje dovesti do značajnog operativnog opterećenja i da će uticati na iskustvo putnika i aerodrome koji su primenili ovu vrstu tehnologije, s obzirom da kupovina C3 skenera može koštati skoro osam puta više od običnih mašina. Njihovi troškovi održavanja su takođe četiri puta veći.
– Međutim, ostaje činjenica da su oni aerodromi koji su rano usvojili ovu novu tehnologiju teško kažnjeni i operativno i finansijski. Oni su doneli odluku da investiraju i uvedu C3 skenere u dobroj nameri, na osnovu toga što je EU dala zeleno svetlo za ovu opremu bez ikakvih ograničenja – izjavio je Oliver Jankovec, generalni direktor ACI Evropa.
On je takođe pozvao da napredujući, sistem sertifikacije EU mora da obezbedi neophodnu “pravnu sigurnost”.
Mnoge zemlje EU su primenile C3 skenere
Neki aerodromi u Nemačkoj, Irskoj, Italiji, Litvaniji, Holandiji, Švedskoj i Malti postavili su C3 skenere, dok je u Velikoj Britaniji ukupno šest manjih aerodroma instaliralo uređaje. Svi ovi aerodromi u Velikoj Britaniji su obavezni da implementiraju novo likvidno pravilo.
Poput EU, britanske vlasti nisu imale konkretnu mapu puta za uvedeno novo pravilo.
– Ovaj privremeni potez treba da omogući dalja poboljšanja novih sistema kontrolnih punktova i uticaće samo na mali broj putnika – naveo je DfT portparol.
Vlada je od britanskih aerodroma zahtevala da uvedu nove skenere do 1. juna 2024. godine, ali su kasnije odloženi za još godinu dana jer mnogi aerodromi u UK, uključujući najveći i sa najvećim prometom, nisu stigli na vreme. primeniti C3 skenere.