“Radno vreme” neposlušnih traje od 15 do 45 minuta
Kazna za nedisciplinu u učionici nekada je bila odlazak u ćošak, a danas za brbljanje na času ili zadirkivanje druga učenik dobija krpu i metlu u ruke. Društveno koristan rad, koji smo gledali u američkim filmovima, postao je stvarnost i u našim školama. Sudeći po komentarima iz škola, đaci se ne bune, a i nastavnici kažu da “kaznene mere” povoljno utiču na njihovo “prevaspitavanje”.
U Gimnaziji “Patrijarh Pavle” školskim pravilnikom razradili su zakonske odredbe. Taksativno su nabrojani prekršaji, ali i “vaspitne mere” koje se primenjuju kada su đaci neposlušni. Kako navodi Jasmin Nikolovski, direktor škole, cilj društveno korisnog i humanitarnog rada jeste prevencija nepoželjnog i društveno neprihvatljivog ponašanja učenika, kroz razvoj poželjnih i pozitivnih oblika ponašanja.
“Kazne” su prilagođene učinjenom prekršaju, ali i godišnjem dobu.
– Zimi, to je čišćenje snega, kada je lepo vreme skupljaju lišće, pikavce, papire po dvorištu, čiste učionice, skidaju špaklom žvake sa klupa, usisavaju biblioteku – kaže Nikolovski.
– U društveno koristan rad spada i produžetak obaveza redara, pomoć domaru u radionioci, pomoć dežurnom nastavniku, osmišljavanje i izrada panoa na određenu temu. Takođe, tu je uključen i humanitarni rad, recimo, sakupljanje odeće.
On ističe da, ako učenik ima ukor odeljenskog starešine, društveno koristan rad će odrađivati dva puta nedeljno, i to tri nedelje, za ukor odeljenskog veća kazna je – tri puta nedeljno tri nedelje, za ukor direktora – tri puta nedeljno tokom meseca i za ukor nastavničkog veća četiri puta nedeljno, i to mesec dana.
Foto: Profimedia/ilustracija
“Radno vreme” učenika je od 15 do 45 minuta.
– Deca dosta vole društveno koristan rad koji se, uglavnom, primenjuje kod blažih prekršaja, recimo, pričanja na času, dobacivanja, zadirkivanja – kaže Merica Buj Bjelogrlić, direktor OŠ “Olga Petrov”.
– Koja će se mera biti izrečena, odlučuje tim za prevenciju nasilja. Uglavnom je to čišćenje učionice, sadnja cveća, sređivanje dvorišta, da dečak ponese devojčici ranac, ako ju je zadirkivao.UVEDENE I ZANIMLjIVE “PREZENTACIJE”
OSIM “klasičnih” kazni, u OŠ “Duško Radović” su našli originalni način kako da učenici shvate gde su pogrešili.
– Uveli smo takozvane prezentacije, pa učenik koji je prekršio pravila ponašanja treba da uradi projekat na temu svog “ponašanja” i predstavi ga drugovima – kaže Njegoš Zejak, direktor škole.
– To se koristi, uglavnom, u slučajevima verbalnog optuživanja, pa krivac kroz svoje viđenje treba da objasni zašto nije dobro to što je uradio.
Preuzeto: Srbija Danas