Električni trotineti, koji se godinama voze bez ikakvog reda i ograničenja, konačno će biti zakonski regulisani. A moguće kazne za prekršaje trotinetom kretaće se najverovatnije od 5.000 do 10.000 dinara. Upućeni tvrde da nije isključena ni mogućnost uvođenja vozačkih dozvola za trotinete, odnosno električne bicikle.
– Trebalo bi da budu predviđene visoke kazne za trotinete. Mora se propisati ko sme da vozi, kada, u kojim uslovima, koje tehničke karakteristike mora da ispunjava trotinet… Nemam pregled novčanih iznosa ali je sigurno da kazne neće biti male. Najmanja novčana kazna u Srbiji je 5.000 dinara. A za ove što ne poštuju saobraćajne znake je 10.000 dinara. S tim što postoji mogućnost da u roku od osam dana plate pola. Kazne kao kazne nominalno nisu male. Deset hiljada dinara nije mala kazna za nekog ko ima mesečno 30 do 50 hiljada dinara – kaže prof. dr Milan Vujanić sa Saobraćajnog fakulteta.
Upitan šta ako vozač trotineta udari pešaka i pobegne sa lica mesta, i kako će policija da ga uhvati ako nema registraciju, naš sagovornik odgovara:
– Pa teško, ali kriminalističkom postupkom svakako bi ga našli. U Nemačkoj su za vreme “Bir festa” oduzete vozačke dozvole vozačima koji voze B kategorije jer su alkoholisani vozili trotinete. Oni u Nemačkoj to tretiraju kao vozilo i vozača sa vozačkom dozvolom. U Londonu je zabranjena upotreba električnih trotineta na javnim površinama. A sa druge strane u Kini bicikli imaju registraske oznake – kaže Vujanić.
Trenutno ne treba vozačka dozvola ali…
– Trenutno ne treba vozačka dozvola, ali smatram da će trebati. Jedno vozilo koje ima motor ne treba nikom dati da vozi, a da nema potvrdu da to ume da radi. A vozačka dozvola je potvrda da to ume. Očekujte uskoro vozačke dozvole za trotinete, odnosno bicikle na struju – napominje naš sagovornik.
Na pitanje da li će električni trotineti usporiti saobraćaj ako idu 25 kilometara na čas, prof. Vujanić kaže da neće.
Inače, predlog je da će eletrototinete moći da voze i deca od 12 godina, a na trotoaru ova vozila će smeti da se kreću brzinama između tri i pet kilometara na čas.
Takođe, zatraženo je i da se nose svetloodbojni prsluci tokom vožnje na trotoaru.
Podsetimo, električni trotineti definisaće se kao lako prevozno sredstvo, čija će maksimalna brzina na kolovozu smeti da bude 25 kilometara na čas, a koristiće iste staze i trake kao biciklisti. Samo u posebnim situacijama, moći će da budu na putu.