Kada putujete na dužim povratnim letovima avionom, možda ste primetili da let na istok traje manje vremena nego let na istoj ruti prema zapadu. Iako na dužinu leta utiču razni faktori, rotacija Zemlje igra ključnu ulogu u ovom fenomenu. Zemlja se okreće oko svoje ose, a ova rotacija izaziva efekte kao što je Koriolisova sila.
Koriolisova sila utiče na kretanje čestica u rotirajućem sistemu, poput Zemljine rotacije. Na severnoj hemisferi deluje desno, na južnoj hemisferi levo, a na ekvatoru je nula. Koriolisova sila igra ključnu ulogu u oblikovanju vetrova i atmosferske cirkulacije. Na severnoj hemisferi, vazduh će se kretati od zapada ka istoku, dok će na južnoj hemisferi kretanje biti suprotno. Ovo je posebno primetno u mlaznim strujama visoko u atmosferi.
Mlazni tokovi su uski pojasovi brzih vetrova u gornjoj troposferi i donjoj stratosferi. Oni igraju ključnu ulogu u određivanju ruta letova i vazdušnoj plovidbi. Mlazni tokovi mogu gurati avion i značajno uticati na brzinu i vreme leta. Avioni će često koristiti ove struje kako bi uštedeli gorivo ili izbegli nepovoljne uslove. Letovi ka istoku obično se planiraju tako da iskoriste ovaj vetroviti potencijal, smanjujući vreme i potrošnju goriva.
Na kraju, uticaj mlaznih struja se odnosi i na kratke letove, ali je obično suviše mali da bi se značajno osetio. Ovaj efekat se obično gubi u uobičajenim kašnjenjima na aerodromima, ali je ključan za planiranje dugih letova na velike udaljenosti.