Svakoga dana ljudi ginu u saobraćaju, a mnogo nezgoda sa teškim posledicama uzrokovano je ljudskom greškom ili lošim zdravstvenim stanjem. A greške je u potpunosti moguće sprečiti. A odlazak automobilom na posao ili na vikend-putovanje ne mora da bude rizičan.
Činjenica je da svi s vremenom razviju loše navike za volanom – neko voli da nagazi bez ikakve potrebe, neki ljudi piju, puše, pričaju i jedu dok voze itd. Najbolji način da vozmo bezbedno jeste da te greške racionalno sagledamo, izolujemo i da ih – ne pravimo.
Prema podacima bezbednosnih organizacija širom sveta, ovo su najrizičnije stvari koje radimo za volanom:
Vožnja sa slušalicama
Ukoliko je radio u vašem autu pokvaren ili ga uopšte nema, slušanje muzike na slušalice može zvučati kao privlačna alternativa vožnji u tišini. A ona to nije. To vas odvaja od saobraćaja – tako nećete čuti kako neko svira ili motocikl koji će vam proći kroz mrtav ugao.
Vožnja u pijanom stanju
Gotovo 30 ljudi u SAD svaki dan pogine u nesrećama uzrokovanim vožnjom u pijanom stanju. Iako se nezgode događaju, ove smrti se u potpunosti mogu sprečiti. Učinci vožnje u pijanom stanju su dokazani i dobro poznati, a rešenje ne može biti jednostavnije: Ako vozite, nemojte piti. Ako pijete, nemojte voziti.
Vožnja pod uticajem opojnih droga
Rekreativna marihuana legalna je u sve većem broju država, ali to ne znači da je vožnja nakon konzumiranja bezbedna. Vožnja pod drogom jednako je opasna i jednako protivzakonita kao i vožnja u pijanom stanju, ali istraživanje agencije AAA pokazuje da je 14,8 miliona vozača priznalo da su seli za volan u roku od jednog sata nakon konzumiranja marihuane. Ista studija je pokazala da gotovo 70 odsto Amerikanaca misli da je malo verovatno da će biti uhapšeni ako voze pod dejstvom ove supstance.
Vožnja u pospanom stanju
Kako pokazuje anketa iz 2018., jedna osmina (13 odsto) vozača u Velikoj Britaniji je priznala da je zaspala za volanom. Gotovo dve petine (37 odsto) kažu da su bili toliko umorni da su bili uplašeni da će zaspati tokom vožnje.
Američki istraživači su zaključili da je vožnja nakon samo pet ili manje sati sna isto tako opasna kao i vožnja u alkoholisanom stanju. „Jedino rešenje za pospanost je san“, istakla je AAA. Red Bull vam neće „dati krila“ za volanom, niti će to uraditi dupli espreso. Vozite kada ste odmorni i napravite 20-minutnu dremku ukoliko osetite da su vam kapci postali „teški“.
Vožnja bez sigurnosnog pojasa
Nikada nije dobra ideja voziti se bez sigurnosnog pojasa. Vožnja bez pojasa još je opasnija u najnovijem modelu automobila opremljenom vazdušnim jastucima.
Ako se sudarite, poletećete prema upravljaču dok se vazdušni jastuk ogromnom brzinom aktivira u suprotnom smeru. To nije sjajan recept za preživljavanje.
Saznajte na kojim automobilima sada ističe rok vazdušnih jastuka.
Preveliko oslanjanje na elektroniku
Elektronska pomagala u vožnji, kao što su adaptivni tempomat, asistencija pri održavanju vozne trake i automatsko kočenje u slučaju krajnje nužde, svakako vam pomažu da učestvujete u saobraćaju na bezbedniji način, ali to ne znači da vozilo može autonomno da se kreće. Trenutno u svetu NEMA automobila opremljenih sistemima autonomne vožnje u serijskoj proizvodnji.
Mada vaš automobil možda „zna“ kada treba da koči ili koriguje putanju, i dalje je imperativ da imate obe ruke na volanu i oba oka na putu. Isto važi i za asistenciju pri parkrianju. Prisustvo parking senzora i zadnje kamere ne znači da ne treba da pogledate oko sebe pre nego što krenete u rikverc.
Vožnja kolenima
Ovaj stil je primamljiv onima čije se ruke umore tokom duge vožnje, međutim, u isto vreme ovo je super način da sletite s puta.
Mada se pravolinijska putanja koliko toliko može održavati na ovaj način, problem nastaje kada mora da se izbegne drugo vozilo na putu, životinja, rupa ili zaleđena površina.
Surfovanje po info-zabavnom sistemu
Reč je o sistemu koji postoji u gotovo svim novim vozilima, a on može odvraćati pažnju u većoj meri nego mobilni telefon, posebno u slučaju ako ne znate kako funkcioniše.
Moderni sistemi poseduju brojne funkcije, do kojih se ponekad dolazi kroz nekoliko menija. Ukoliko ne možete u momentu da pronađete ono što želite, najbolje je da se isključite iz saobraćaja i obavite ono što ste naumili dok automobil nije u pokretu.
Nedovoljno odstojanje
Verovatno ste nekada čuli od starijih vozača „ušao mu je u firung tokom preticanja“. Što ste bliže vozilu isped vas, manje su vam šanse da ćete se na vreme zaustaviti u slučaju naglog kočenja.
Minimalna razdaljina između vašeg i vozila ispred bi trebalo da bude bar dve sekunde da biste imali dovoljno vremena da zakočite ili izvedete manevar izbegavanja.
Ostavljanje ljubimca u autu da slobodno šeta
Svi koji imaju kućne ljubimce i redovno ih voze u autu znaju da se oni bez problema mogu naučiti da budu na jednom mestu. Neophodno je ograničiti im mogućnost kretanja jer niko ne želi da mu šape voljenog bića završe na volanu ili ručici menjača…
Jedenje tokom vožnje
Pre ili kasnije, autonomna vozila će postati deo svakodnevice, tako da ćemo moći da jedemo sendvič dok se vozimo na auto-putu. U dovoljno velikom automobilu čak ćete moći da pripremate hranu.
Ioak, aktuelni podaci (NHTSA) pokazuju da se šanse za doživljavanjem saobraćajnog incidenta povećavaju za 80 odsto ukoliko jedete za volanom. Ako ste gladni toliko da ne možete da izdržite, skrenite prvom prilikom na neko zgodno mesto i uživajte na miru u obroku.
Prebrza vožnja
Prekoračenje brzine je ubedljivo najčešći saobraćajni prekršaj i ujedno uzrok trećine svih udesa sa smrtnim ishodom.
A oni koji jure ne dobijaju mnogo a mnogo mogu da izgube.
Prespora vožnja
Kretanje znatno ispod zacrtanog ograničenja može biti podjednako opasno kao i prekoračenje brzine. Zato imamo i donji limit, koji kod nas iznosi 50 km/h na auto-putu, što je prilično niska vrednost, koju bi definitivno trebalo povećati radi poboljšanja bezbednosti.
Oni koji voze sporija vozila svakako bi trebalo da izbegavaju auto-put na kom je ograničenje brzine prilično iznad 100 km/h.
Izlivi besa tokom vožnje
Prema nedavnom istraživanju, polovina vozača u Velikoj Britaniji iskusila je izlive besa u saobraćaju. Namerno naglo kočenje, presecanje putanje, psovke, pokazivanje nepristojnih gestova, dovodi sve učesnike u saobraćaju u rizik, čak i pešake. Savet u ovom slučaju je veoma jednostavan: nemojte za volanom raditi ništa što inače ne radite kada gurate kolica u supermarketu.
Stavljanje nogu na armaturnu tablu
Ovoga ranije nekako nije bilo, ali u poslednje vreme uzima maha. Naravno, reč je o navici nekih suvozača. Zamislite da dođe do nekog iznenadnog incidenta i aktivira se vazdušni jastuk… učestvovali biste u sudaru i pretrpeli ko zna kakve povrede iz glupog razloga.
Vožnja bez upaljenih farova noću
I ovo je pojava koja je učestalija nego ranije. Razlog možemo pronaći u tome što su proizvođači automobila masovno uveli dnevna LED svetla kao standardnu komponentu. Mada emituju svetlost, ne mogu da zamene regularne farove, a pored toga, pozicije pozadi ostaju u mraku. Najbolji način da se ovo izbegne je da se stekne navika provere ikonice za svetla na instrument tabli kada padne mrak. Ako ne sija, ne sijaju ni svetla, pišu vrelegume.rs.