Na Drugoj konferenciji Ekonomsko informaciono partnerstvo Pojas i put (BREIP) i Šangajskoj konferenciji preduzetnika 2023, koja se održava danas u Šangaju, predstavnici Kine potvrdili su i predstavili planove Kine da zajedno sa partnerima izgradi šest glavnih koridora za saradnju te zemlje sa svetom, na tzv. Novom Putu svile.
Na konferenciji je istaknuto da je inicijativa Pojas i put od grubog okvira postala izbrušeni mehanizam za saradnju Kine sa zemljama i partnerima iz celog sveta.
Glavne koridore za saradnju i nastup kineske privrede na svetsko tržište predstavila je glavni ekonomista Kineskog centra za međunarodnu ekonomsku razmenu Čen Venling i podsetila da ta inicijativa ove godine obeležava svoju desetu godišnjicu.
Inicijativa Pojas i put je globalni infrastrukturni i investicioni program, koju je pokrenuo predsednik Kine Si Đinping 2013. godine i najavio vredne investicije širom svetu.
Venling je navela da je reč o međunarodnim ekonomskim koridorima, od kojih je prvi – Novi Evroazijski kopneni ekonomski koridor, kao novi kopneni most Evroazije, takođe poznat kao Drugi kopneni most Evroazije. To je međunarodna železnička linija koja ide od Lianjunganga u kineskoj provinciji Đangsu, preko Alašankoua u Sinđangu, do Roterdama u Holandiji.
Drugi ekonomski koridor je Kina – Mongolija – Rusija, koje su kao zemlje kopneno povezane i odavno su uspostavile različite ekonomske veze i saradnju putem pogranične saradnje i trgovine.
Treći ekonomski koridor je na ruti Kina- Centralna Azija – Zapadna Azija, koji ide od Sinđanga u Kini i izlazi iz zemlje preko Alašankoua da bi se pridružio železničkim mrežama Centralne Azije (Kazahstan, Kirgistan, Tadžikistan, Uzbekistan, Turkmenistan) i Zapadne Azije (Iran, Turska i drugim).
Četvrti ekonomski koridor je Kina – Indokina, koji uglavnom pokriva podregion Velikog Mekonga i otvorena je međunarodna železnička linija od Naninga do Hanoja i uvedene su aviolinije do nekoliko velikih gradova jugoistočne Azije.
Peti je Kinesko-pakistanski ekonomski koridor, a njegov cilj je izgradnja ekonomske rute koja ide od Kašgara u Sinđangu, na severu, do pakistanske luke Gvadar na jugu.
Poslednji, šesti ekonomski koridor je na ruti Bangladeš – Kina – Indija – Mjanmar.
Učesnici konferencije istakli su da je BRI posle 10 godina postao inkluzivan na globalnom nivou i “gnezdo” za saradnju Kine sa malim zemljama.
Gradonačelnik Šangaja Gong Čeng je istakao da je BRI platforma koja omogučava veliki razvoj po vin-vin modelima saradnje.
On je naglasio da se u Šangaju realizuju investicije i projekti u vrednosti od 17 milijardi dolara.
Na konferenciji je istaknut značaj razvoja projekata iz oblasti veštačke inteligencije i ekologije.