PO PRVI PUT U SRBIJI! Veliko istraživanje u 32 EVROPSKE ZEMLJE: Evo šta Srbi najčešće rade dok voze!

Vozači u Srbiji mnogo češće koriste telefon dok su za volanom nego oni u zemljama Evropske unije, pokazalo je veliko istraživanje ESRA mreže (ESRA – istraživanje stavova učesnika u saobraćaju o bezbednosti saobraćaja) sprovedeno u 32 zemlje.

Agencija za bezbednost saobraćaja je krajem 2018. postala partner i član mreže ESRA, koja okuplja istraživačke centre i institute koji se bave bezbednošću saobraćaja na putevima širom sveta, a pokrenula ju je Evropska komisija 2015. godine. Istraživanje je prvi put obuhvatilo i Srbiju, a Srpski telegraf ekskluzivno objavljuje rezultate. Za potrebe ESRA anketirano je čak 35.000 učesnika u saobraćaju.

Dobro i loše

U poređenju sa rezultatima istraživanja u zemljama EU, ispitanici u Srbiji su u manjoj meri prijavili da upravljaju vozilom nakon konzumiranja alkohola, kao i da manje prekoračuju brzinu. S druge strane, naši vozači mnogo više koriste mobilni telefon u toku vožnje, i to ne samo za razgovor već i za čitanje poruka i mejlova i pristupanje društvenim mrežama. Takođe, Srbi manje koriste pojaseve, više krše propise kao pešaci, manje vezuju decu i manje koriste specijalna sedišta za njihov prevoz.

Nebezbedno ponašanje koje su ispitanici u Srbiji najviše prijavili je prevoženje na zadnjem sedištu automobila, a da nisu vezani sigurnosnim pojasom, kao i prekoračenje brzine van naseljenog mesta. Gotovo svaki peti vozač (19%) prijavio je da upravlja automobilom i nakon konzumiranja alkohola. Svaki drugi pešak (52%) prijavio je da ponekad prelazi ulicu dok je na semaforu uključeno crveno svetlo za pešake, dok čak 71% pešaka čita poruke ili proverava društvene mreže dok hoda ulicom.

Neće prsluke

sudar kod arene

Foto: Srbija Danas

Utisak je i da Srbi imaju preterano poverenje u svoje vozačke sposobnosti, pa svaki peti (19%) smatra da je sposoban da upravlja vozilom nakon konzumiranja manje količine alkohola. Oko 12% srpskih vozača smatra da je sposobno da bezbedno vozi čak i kada znatno prekoračuje dozvoljenu brzinu, dok njih 6% smatra da korišćenje telefona ne utiče na vožnju.

Kada je u pitanju uvođenje novih zakonskih odredbi, ispitanici u Srbiji u velikoj meri podržavaju uvođenje obaveze korišćenja zaštitne kacige za decu bicikliste (84%), dok je najmanje podržana mera uvođenje obaveznog korišćenja odeće sa reflektujućim materijalom za pešake tokom noći (43%).

Dve sekunde dovoljno za katastrofu

Jasmina Milošević, v. d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, za Srpski telegraf objašnjava koliko je opasno korišćenje telefona tokom vožnje, a srpski vozači ga koriste mnogo više nego vozači u EU, pokazalo je istraživanje.

– Od kada postoje automobili, postoje i takozvani distraktori, koji vozačima odvlače pažnju. Kao najdominantniji izdvojio se telefon. Pojavom i ekspanzijom društvenih mreža znatno je povećana upotreba telefona tokom vožnje. U našoj statistici, kada su u pitanju saobraćajne nezgode izazvane korišćenjem mobilnog telefona, prikazane su u procentima do 3% i vodimo ih kao nevidljivu statistiku jer mali broj vozača priznaje da je prilikom nastanka saobraćajne nezgode koristio telefon. Primera radi, pri brzini od 60 kilometara na sat, ukoliko na dve sekunde pogledate u telefon, za to vreme preći ćete rastojanje dužine tri autobusa. To znači da ste gotovo 60 metara bili odsutni iz svega što se dešava u saobraćaju. Kakve to posledice može da imak, jasno je svima – objašnjava Jasmina Milošević.

Preuzeto: Srbija Danas

Be the first to comment

Leave a Reply