Emocionalna inteligencija predstavlja sposobnost upravljanja sopstvenim emocijama i efikasne interakcije s drugima, što može biti ključni faktor za uspeh u karijeri.
Za razliku od IQ-a, koji je urođen, emocionalna inteligencija (EI) se može razviti i usavršiti kroz praksu.
Ovo je pet osobina koje karakterišu ljude s visokim nivoom emocionalne inteligencije. A ovi kvaliteti se lako prepoznaju u svakodnevnim situacijama.
1. Prihvataju kritiku bez poricanja ili opravdavanja
Ljudi s visokim nivoom emocionalne inteligencije pokazuju samosvest – razumeju svoje reakcije, šta ih raduje ili nervira. Kada dobiju kritiku, ne reaguju impulsivno poricanjem, svaljivanjem krivice na druge ili stvaranjem izgovora.
Oni analiziraju situaciju i razmišljaju o tome kako da unaprede svoje ponašanje. Neki pristupaju kritici empatično, pokušavajući da razumeju motivaciju kritičara, dok drugi prilaze analitički, detaljno istražujući uzroke problema.
Bez obzira na pristup, oni ne tonu u anksioznost niti prebacuju odgovornost na druge. Za razliku od ljudi sa slabijom emocionalnom inteligencijom, oni ne pravdaju svoje greške izgovorima ili paničnim reakcijama.
2. Ostaju otvoreni za različite perspektive
Samosvesni ljudi slušaju mišljenja drugih bez predrasuda ili odbacivanja samo zato što se ne slažu s njima. Otvorenost ih čini odličnim sagovornicima, posebno u situacijama kada je nekome potrebna podrška ili pomoć.
To, međutim, ne znači da tolerišu negativne ljude. Oni znaju kako da postave granice, ali i kako da situaciju poprave na pravi način.
3. Odlično slušaju
Sposobnost dobrog slušanja zahteva razvijanje veštine razlikovanja činjenica od interpretacija i emocija. Ljudi s visokim emocionalnim IQ-om prepoznaju sopstvene emocije koje mogu ometati proces slušanja. Oni su radili na tome da ostanu fokusirani na ono što im sagovornik zaista govori.
4. Govore istinu, ali s empatijom
Prepoznavanje tuđih emocija ne znači da ljudi s emocionalnom inteligencijom izbegavaju istinu ili se služe laskavim trikovima. Oni znaju koliko je važno biti iskren, ali se trude da to učine na način koji nije povređujući. Jasno iznose činjenice, ali u tonu koji nije grub.
5. Iskreno se izvinjavaju kada pogreše
Ljudi s visokom emocionalnom inteligencijom ne gube vreme u dokazivanju da su u pravu kada shvate da su napravili grešku. Umesto toga, oni nude iskreno izvinjenje, što omogućava brzo rešavanje konflikta. Njihove reči su jednostavne i direktne, poput: „Izvini, pogrešio sam. Nisam želeo da zvuči kao napad, to nije bila moja namera.“
Ove osobine su samo neki od znakova visokog nivoa emocionalne inteligencije. Prepoznavanjem ovih karakteristika u sebi ili drugima, možete bolje razumeti i unaprediti međuljudske odnose, navodi Forbes.