Predsednik Srbije Aleksandar Vučić otvorio je deonicu na delu Moravskog koridora od Pojata do Makrešana. Kako je rekao za nešto manje od godinu i po dana Srbija će dobiti najmoderniji evropski autoput koji će podići bezbednost saobraćaja.
“Danas je veliki dan i za 10, 20, 50 godina ovuda će ići ljudi i moći će da se sete ko je ovo uradio i izgradio”, rekao je danas predsednik Srbije Aleksandar Vučić na otvaranju deonice.
Kako je istakao, ova investicija je za nas najvažnija jer može da nam dovede privrednike iz celog sveta.
“Oni će moći da ulažu u ovaj lepi kraj i moći će da nam se vraćaju ljudi koji su otišli u inostranstvo i kojima ćemo moći da kažemo da ovde može pristojno da se živi”, rekao je on.
Naveo je da će za samo šest sati, taj auto-put biti otvoren za sve naše građane i sve druge goste namernike.
“O ovome će suditi naši potomci, i ja se veoma radujem tom sudu. Ovi putevi ostaju naš trag u vremenu” , istakao je Vučić.
Ocenio je da će izgradnja Moravskog koridora i otvaranje ove deonice mnogo značiti za žitelje Pojata, Ćićevca, Kruševca, Vrnjačke Banje, Trstenika, Varvarina, Brusa ali i za sve one koji iz Beograda i drugih mesta idu na Kopaonik, Vrnjačku Banju.
Hil: Uoči praznika smo posebno svesni koliko su autoputevi važni
Ambasador Sjedinjenih Američkih Država u Srbiji Kristofer Hil rekao je da je izuzetno ponosan jer se nalazi na mestu gde je američka kompanija Behtel Srbiji donela nešto najbolje. On je na otvaranju deonice Pojate – Makrešane rekao da su autoputevi posebno važni kada su praznici, podsećajući na situacije kojima su, kako je rekao svi svedočili, a to su razdvojene porodice.
“Svi smo bili svesni telefonskih poziva kada roditelji zovu svoju decu u posetu za vikend, a oni kažu kako nemaju vremena jer su daleko i put dugo traje. Možete da samo zamislie te bake i deke koji čekaju da im unuci dođu u posetu. Zahvaljujući ovakvom autoputu sve manje će biti takvih poziva, jer će ovaj put približiti porodice”, rekao je Hil.
Ambasadorka Velike Britanije u Srbiji Šon Meklaud rekla je da je srećna jer pre kraja njenog mandata u Srbiji, kako je rekla, vidi da je vizija postala stvarnost.
“Ovo je prvi auto-put u Evropi koji je finansirala britanska agencija. I nadam se da će Moravski koridor biti samo početak saradnje”, rekla je Meklaud.
Ona je naglasila da je ovaj koridor važan simbol partnerstva i saradnje.
Predsednik za infrastruktiru kompanije Behtel, koja je jedan od izvođača radova na Moravskom koridoru Šon Keni rekao je da je ovo prvi temeljni deo puta koji će da otvori mnoge prilike za region i da dovede do njegovog privrednog rasta.
“Srećan sam što sam ovde i što otvaramo deonicu Pojate-Makrešane. Ovo je izuzetno uspešno poduhvat koji je ostvario kreativan tim, a polovina tog kreativnog tima od 3.770 ljudi koji ovde rade za nas su ljudi iz Srbije”, naveo je Keni.
Dodao je i da su 90 odsto podugovarača Behtela srpske firme i da je 98 odsto svog materijala uloženog u izgradnju proizvedeno u Srbiji. Ocenio je da se tako pruža podrška građevinskoj industriji Srbije te da se uz izgradnju auto-puta radi i na jačanju sistema od poplava, što je od velike pomoći i poljoprivredi i stanovništvu.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je održao radni sastanak sa premijerkom Anom Brnabić i ministrima u Vladi, sa izvođačima radova, direktorom “Koridora Srbije” Aleksandom Antićem i direktorom “Puteva Srbije” Zoranom Drobnjakom. Takođe, održao je sastanak s predsednicima 10 opština koje se nalaze duž putnog pravca.
On je naveo da je Moravski koridor važan jer spaja istok i zapad Srbije.
“Ako krenete iz Užica, odete do Čačka, onda se opet vratite na auto-put i očas ste u Nišu. Nekada je bilo potrebno četiri i po do pet sati, sada dva i po sata. Ovo jeste srce Srbije i ne možete da računate samo na Kruševac, Trstenik, Kraljevo, Čačak, ono što je na samom auto-putu, već i širi region Kragujevca, ceo rasinski okrug, deo raškog”, rekao je Vučić vozeći se panoramskim autobusom na delu Moravskog koridora od Pojata do Makrešana.
On je dodao da pola miliona ljudi živi na tom koridoru, a mnogo više će suštinski biti povezan sa Beogradom, Nišom i zapadnom Srbijom.
“Put izgleda odlično, sve je čisto i uredno, elastične ograde su postavljene. Prelepa nam je Srbija, videćete obaloutvrde kada budemo prelazili Zapadnu Moravu, sve je čistije, kao da smo u Švajcarskoj”, rekao je Vučić.
Kako je rekao, privrednicima nikada nije bilo jednostavno, jer su morali da obilaze Ćićevac, Stalać, ali da će izgradnja tog auto-puta doprineti kompletnom privrednom napretku.
“Ovaj auto-put je najširi, širi je za 1,60 metara od drugih i biće širok 30 metara, digitalizovan je, svuda su stubovi za 4G a biće i za 5G mrežu kada je bude”, rekao je Vučić.
Vučić: Trenutno se radi na 16 auto-puteva
Dodao je da nema dodatnih radova oko puta jer su izviđači Behtel i Enka sve uradili kako treba.
U Srbiji se gradi ili je u fazi projektovanja ukupno 16 auto-puteva, što, kako je rekao Vučić, ne gradi niko u Evropi.
Vozeći se autobusom na delu Moravskog koridora od Pojata do Makrešana, Vučić je rekao da se gradi devet puteva u ovom trenutku.
“Uskoro će biti potpisan ugovor za obilaznicu oko Kragujevca i za severnu tangentu koja će ići od Bačkog Brega do Kikinde i Nakova. Tada će biti 11 auto-puteva koje gradimo. To ne gradi niko u Evropi, ni spram veličine zemlje”, naglasio je Vučić.
Kako je rekao, posle toga će doći na red putevi prema Kotromanu, Višegrađu, Šumadijski koridor Karađorđe, od Mladenovca i Lazarevca do Aranđelovca preko Topole do Rače i onda do Bora.
“Uskoro otvaramo još 11 kilometara do Koševa u seprembu, oktobru, a onda do kraja 2024. otvaramo Čačak-Kraljevo, Preljina-Adrani deonicu i svih ovih ostalih 56 km otvaramo do kraja 2025. Za dve i po godine imaćete u kompletu otvoreno komplikovanih 112 km najšireg, digitalizovanog auto-puta. Bližimo se kraju”, poručio je Vučić.
Dodao je da nikada nismo spajali istok i zapad Srbije.
“Nije sve vezano za Beograd i Novi Sad. Sada spajamo zapadnu Srbiju sa centralnom i jugoistočnom Srbijom”, rekao je Vučcić.
Prva deonica Moravskog koridora od Pojata do Makrešana duga je 16,9 kilometara, a do oktobra bi trebalo da bude završeno dodatnih 10,7 kilometra do Koševa, čime će Kruševac biti povezan sa autoputem.
To je prva “pametna” saobraćajnica u Srbiji, izgrađena sa kompletnom optičkom infrastrukturom. Moravski koridor, od Pojata do Preljine, biće najmoderniji i najširi autoput u zemlji , pošto će biti širi od postojećih autoputeva za ukupno 1,6 metara.
Gradnja Moravskog koridora u dužini od 112 kilometara počela je u decembru 2019. godine Radove izvodi konzorcijum američke kompanije Behtel i turske Enka, a ugovor je vredan blizu 800 miliona evra.
Moravski koridor će povezati tri okruga – Rasinski, Raški i Moravički sa koridorima 10 i 11, odnosno sa autoputem Beograd – Niš i autoputem “Miloš Veliki”. Ta saobraćajnica povezaće sve veće gradove centralne Srbije gde živi više od pola miliona ljudi: Čačak, Kraljevo, Vrnjačku Banju, Trstenik, Kruševac, Stalać i Ćićevac. Takođe, Moravski koridor će trajno rešiti pitanje poplava, pošto će biti regulisani tokovi reka u ovom delu Srbije, a pre svega Južne i Zapadne Morave.
Najsavremeniji autoput biće izgrađen “na tri Morave” i u okviru projekta biće regulisana rečna korita u dužini od 68 kilometara. Moravski koridor činie tri deonice: Pojate – Kruševac u dužini od 27,83 kilometra, Kruševac – Adrani u dužini od 53,88 kilometara i Adrani – Mrčajevci – Preljina dužine 30,66 kilometara.
Autoput se gradi za maksimalnu dozvoljenu brzinu od 130 kilometara na čas, a imaće 11 petlji, 71 most, 23 nadvožnjaka, pet podvožnjaka i 31 propust. Saobraćajnica je projektovana za brzine do 130 kilometara na sat i biće prvi domaći digitalni autoput.