Kako naučiti dete da preuzme odgovornost za deo kućnih poslova koje bi moglo da obavlja, ali i da se osamostali u nekim svakodnevnim obavezama? Kada je vreme da dete stekne radne navike?
Postoje sitni poslovi u kući koje, posle nekog vremena, roditelji ne bi morali više da rade umesto svoje dece. Na taj način, deca će steći radne navike, znaće bolje da cene i poštuju i tuđ ali i svoj rad, a shvatiće i koliko obaveza imaju roditelji.
Ako jedan 15-ogodišnjak ne zna da spremi svoj krevet, nikad ne opere suđe, očekuje da i najjednostavnije obaveze koje su deo njegovog interesovanja ipak urade roditelji umesto njega, to ne mora nužno da znači da je razmaženo dete, nego da jednostavno nije na vreme stekao radne navike.
Kako navesti decu da steknu radne navike?
Ne postoji recept koji je sigurno primenljiv na svu decu. Princip koji bi trebalo primenjivati sa ciljem da se deca osamostale i nauče da rade po kući, moraju biti prilagođeni svakom detetu ponaosob. U zavisnosti od godina, slobodnog vremena i zainteresovanosti deteta treba uskladiti i obaveze koje će obavljati.
Sticanjem radne navike deca se osamostaljuju
Moguće je naučiti dete da ima obaveze, pored školskih i drugih koje rade samo zbog sebe, i one koje su vezane za kućne poslove i obavljanje svakodnevnih aktivnosti.
Ključno je da se promene ne očekuju nakon prve opomene – da bi i oni mogli (da spreme svoj krevet, povremeno operu suđe ili spreme svoju sobu) sami da urade nešto što ste do sada vi za njih radili. Treba imati strpljenja i povremeno ih podsećati da su sad već dovoljno porasli i da mogu sami da obavljaju neke svakodnevne obaveze.
Naravno, ne mogu deca sa 8 godina da rade isto što i tinejdžeri, pa shodno tome im treba “davati zadatke” koji će im vremenom postati navika. Lakše je ako dete ranije učite da se postepeno uključuju u poslove koji su vezani za kuću, pa će im tako lakše pasti i neke odgovornije i zahtevnije obaveze.
Takođe, ne treba previše skretati pažnju na to kako su uradili nešto, jer je bitno da su se potrudili da urade. Znanje i veština se stiču vremenom, jer kada se navika ustali i to postane rutina, tada će i rezultati biti sve bolji i bolji. Bitno je da vide da vi cenite to što vam oni “pomažu” po kući i što se ponašaju odraslo i odgovorno.
Kada vas dete pita – zašto ja baš sad moram to da radim ako do sada nikad nisam radio? Najbolje bi bilo da mu kažete da je sada već dovoljno odrastao i da više nije malo dete, pa u skladu sa tim mora i da se ponaša. Pored toga, vi mu poslužite kao primer i uključujte ga u redovne kućne poslove, za početak neka to budu neki sitni poslovi koji mogu biti i zanimljivi kada se rade u društvu. Tako će shvatiti da to nije kazna nego da to “tako treba”.
Postoje različiti načini i principi vaspitanja dece, pa je tako i učenje da obavljaju nove obaveze i postanu odgovorniji jedan od načina na koji vaspitavate dete. Naravno, usvajanje radnih navika zavisi i od deteta. Mlađa deca će radije poslušati roditelje, pogotovo ako im radne navike predstavite kao zabavu, ali starija deca će možda i pružiti otpor.
Kada adolescenti žele da se osamostale, oni već imaju određene obaveze i zanimanja koja su stekli godinama, tako da neke dodatne obaveze, ako im se ne dopadaju, a još i ako su nametnute, možda neće hteti tako lako da prihvate. Naravno, i to se razlikuje od deteta do deteta.
Problemi sa vaspitavanjem tinejdžera mogu se izbeći ukoliko im ponudite šansu da obaeze koje bi trebalo da obavlja u kući radi na svoj način. Treba istaći i da su to normalne stvari, nešto što ih očekuje u životu i da u tome mogu uživati. Predložite im da od spremanja sobe naprave žurku, jer će im sigurno biti lakše da usisavaju, slažu odeću i brišu prašinu uz omiljenu pesmu.
Preuzeto: edukacija.rs