Deca u razvoju umetničkih sposobnosti prolaze očekivane progresivne promene, tj. promene karakteristične za svako dete, zavisno od njihovog uzrasta. Ove razvojne faze se nameću kao univerzalne. To je ono što prolaze deca u celom svetu, a te uobičajene karakteristike tiču se želje svakog normalnog deteta, kao i načina na koji on komunicira kroz umetničku ekspresiju.
Karakteristike razvojnih faza umetničke ekspresije kod dece dele se na tri faze:
- Faza švrljanja (engl. scribbling) – u kojoj se crtež sastoji od dezorganiziranih rasutih linija, a kasnije i u formi kondenziranih (klastera) linija i okruglih oblika.
- Šematska faza – u kojoj deca razvijaju sheme s kojima su predstavljene ljudske figure, objekti i okolina.
- Naturalistična faza – u kojoj se pojavljuju realističniji, življi detalji.
Neku decu crtanje zanima više, a drugu manje, neka su deca talentovanija od druge, ali nesumnjivo postoji niz faktora koji utiču na individualne razlike- nasljeđene predispozicije, osobine ličnosti, podrška roditelja i škole, itd.
Talentovana deca su obično , ali ne i uvek , natprosečne inteligencije i razvijenih kognitivnih sposobnosti. Poput ostale dece ona prolaze ranu shematsku fazu crtanja ali njihov je razvoj brži. Pokazuju volju i zanimanje za crtanje novih tema, za isprobavanje različitih tehnika i zainteresovani su za stil kojim se služe odrasli.
Deca će se stvaralački izražavati i stvaralački će oblikovati uvek, samo onda kad im je data sloboda da budu ono što jesu i da vide na svoj način, da sami odlučuju i misle svojom glavom. Drugim rečima, da imaju pravo na svoje individualno izražavanje i stvaranje u punom smislu te reči .
Piše: Vanja