Ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Nikola Selaković danas je, povodom Međunarodnog dana osoba sa povredom kičmene moždine, rekao da se to ministarstvo stvara Srbiju bez barijera, u kojoj će svako ko je izgubio mogućnost da hoda dobiti jednaku šansu i veću dostupnost u svakom segmentu života.
Selaković je nakon sastanka sa v.d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Brankom Stamatovićem istakao da je povreda kičmene moždine najčešće posledica saobraćajne nezgode u kojima su učesnici u saobraćaju pretrpeli teške telesne povrede.
“U periodu od 2017. godine do 2021. gotovo 16.474 lica su postala osobe sa trajnim invaliditetom usled posledica saobraćajne nesreće”, naveo je Selaković.
Selaković je skrenuo pažnju građanima da učesnici u saobraćaju nisu samo lica koja upravljaju motornim vozilima, već i lica koja upravljaju biciklom, električnim trotinetom, kao i pešaci.
Ukazao je da se u poslednjih 10 godina broj nesreća sa smrtnim ishodom smanjio.
“To je utisak koji kao građanin nisam imao slušajući i prateći naše medije, ali brojke to govore. Mi smo 2012. godine imali preko 689 lica koja su stradala u saobraćajnim nesrećama. Prošle godine to je 553 lica, što je izuzetno veliki broj”, objasnio je ministar.
Dodao je da je smanjenje broja poginulih rezultat brige čitavog društva, koja se ogleda u tome što je izgrađeno više bezbednih i dobrih autoputeva.
“Grade se brze saobraćajnice, Ibarska magistrala koja je nekada bila ‘crna linija’ u Srbiji, gde je stotine ljudi gubilo svoje živote, ona je danas slabo prometan put. Izgrađen je autoput Miloš Veliki do Čačka, uvereni smo da će uskoro doći do Požege i zatim nastaviti prema Kotromanu drugi krak”, istakao je Selaković.
Tanjug/Sava Radovanović
V.d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović je rekao da su u Srbiji u 2022. godini 553 lica izgubila život u saobraćajnim nezgodama, dok su 3.292 osobe zadobile teške telesne povrede.
“To je ono što je najteže u saobraćajnim nezgodama, one nemaju samo posledicu po one koji su je doživeli, već je tu njihovo okruženje, porodica, prijatelji i celo naše društvo”, naveo je Stamatović.
Dodao je da troškovi saobraćajnih nezgoda u Srbiji na godišnjem nivou iznose oko 4 milijarde evra, što je preko 8 odsto BDP-a.
“To jesu razlozi zbog čega ovu temu treba da pokrenemo i više pričamo o njoj, ali prevencija jeste najbitnija. Kroz nju je važno podići svest našim građanima o važnosti poštovanja propisa, vezivanja sigurnosnog pojasa i poštovanja ograničenja brzine kretanja”, istakao je Stamatović.
Naveo je da obeležavanjem Međunarodnog dana osoba sa povredom kičmene moždine, Agencija želi da skrene pažnju građanima na težinu posledica saobraćajne nezgode i da apeluje na učesnike u saobraćaju da poštuju saobraćajne propise.
Na pitanje novinara da li su saobraćajne nezgode u kojima su vozači vozili u suprotnom smeru ljudski faktor ili posledica signalizacije, Stamatović je rekao ljudski faktor najdominantniji prilikom saobraćajnih nezgoda.
“Imali ste priliku na objavljenim snimcima da vidite da jeste ljudski faktor i upravo je to razlog zbog čega moramo da pričamo i apelujemo na sve da poštuju saobraćajne propise”, objasnio je Stamatović.
Milan Srnić, koji je usled saobraćajne nezgode ostao invalid 2008. godine, naglasio je da Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja preko Sektora za zaštitu osoba sa invaliditetom radi cele godine sa osobama sa invaliditetom.
“Zajedničkim snagama radimo na tome da prilagodimo što bolje i što pristupačniji život sa osobama kičmene moždine. Potrebno je da zajedničkim snagama gradimo Srbiju bez barijera”, zaključio je Srnić.