Saobraćajni obrasci širom sveta mogli bi da se promene jer stručnjaci planiraju da dodaju četvrto svetlo usred planova sa veštačkom inteligencijom.
Istraživači u državi Severna Karolina predložili su novi sistem saobraćajne signalizacije na raskrsnicama sa “veštački inteligentnim belim svetlom” kako bi se ublažila gužva u gradu.
Naučnici sugerišu da bi to ublažilo gužve u gradskom saobraćaju i smanjilo potrošnju goriva kod vozača, u suštini uštedeći vozačima mnogo novca tokom vremena.
Četvrto svetlo bi se koristilo za regulisanje saobraćaja za samovozeća autonomna vozila – i sinhronizovaće se sa njihovim računarskim sistemima, kaže glavni istraživač Ali Hajbabaie.
Hajbabaie i njegov tim su isprobali i testirali koncept „belog svetla“ na složenim simulatorima mikro saobraćaja, koji su bili podešeni da predvide različite situacije koje mogu da se pojave na putu i kako će samovozeći automobili reagovati na njih.
„AV (autoimuno vozila) poboljšavaju protok saobraćaja, bez obzira na prisustvo bele faze“, rekao je Hajbabaie.
„Bela faza dodatno poboljšava protok saobraćaja. Time se smanjuje i potrošnja goriva, jer je manji saobraćaj koji se zaustavlja.
„I što je veći procenat saobraćaja na raskrsnici bele faze koja se sastoji od AV-a, to se saobraćaj brže kreće kroz raskrsnicu i to su bolji brojevi potrošnje goriva.“
Takođe je utvrđeno da je veći obim AV na putu doveo do najvećeg smanjenja saobraćaja.
Prema predloženim planovima, AV automobili bi daljinski komunicirali jedni sa drugima pored glavnog računarskog sistema, koji bi kontrolisao pametne semafore.
„Koncept bele faze takođe uključuje novu saobraćajnu signalizaciju, tako da ljudski vozači znaju šta treba da rade“, rekao je Hajbabaie.
“Crvena svetla će i dalje značiti stop. Zelena svetla će i dalje značiti ići. A bela svetla će reći ljudskim vozačima da prate automobil ispred sebe.”
Predloženo „belo svetlo“ bi se aktiviralo kada se „dovoljno AV-ova približi datoj raskrsnici“, a sistem mašinskog učenja koji pokreće veštačka inteligencija bi pomogao u stvaranju najefikasnijeg niza za kretanje saobraćaja, izbegavajući zastoje i gužve.
Takođe će usmeriti ljudske vozače u saobraćaju punom samovozećih automobila da koordiniraju na najbolji mogući način.
A u trenucima kada je više ljudi na putu, svetlo bi se vratilo na konvencionalni sistem kombinacije crvene, žute i zelene boje.
„Dodeljivanje kontrole toka saobraćaja AV-ima je relativno nova ideja, nazvana paradigma mobilne kontrole“, rekao je Hajbabaie.
On je dodao da četvrto svetlo može biti bilo koje željene boje – i da se može koristiti “za koordinaciju saobraćaja u bilo kom scenariju koji uključuje samovozeće automobile”.
Najnoviji planovi Hajbabaie se, međutim, razlikuju od modela raskrsnice sa četiri svetla predloženog još 2020. godine.
Dizajniran je sa centralizovanim sistemom gde bi kompjuter ugrađen u svetlo komunicirao sa svim vozilima umesto da razgovaraju jedni sa drugima.
Istraživač je objasnio: „Poboljšali smo taj koncept, a ovaj rad opisuje koncept bele faze koji se oslanja na distribuirano računarstvo, efikasno koristeći računarske resurse svih AV-a da diktira tok saobraćaja.
„Ovo je i efikasnije i manje je verovatno da će postati žrtvom neuspeha u komunikaciji.
Dok bi praktična implementacija novog sistema saobraćajne signalizacije mogla biti daleko od sada, Hajbabaie i njegov istraživački tim traže oblasti u kojima bi mogli da planiraju probni rad sistema, prenosi Sun.