Direktor Jute Aleksandar Seničić rekao je da je, kada je u pitanju organizacija đačkih ekskurzija, zakon jasan, a to je da vozači ne smeju imati alkohol u krvi, kao i da svi autobusi moraju da prođu dodatne tehničke preglede pre polaska na put.
On je za Tanjug rekao da je odgovornost velika kada se organizuje ovaj tip putovanja.
Seničić je rekao da je procedura jasna, kada je u pitanju starost vozila i unošenje alkohola.
“Zakon o bezbednosti saobraćaja, kaže da autobusi za tu vrstu putovanja, kada je reč o deci, moraju da imaju i vanredne tehničke preglede. Nekoliko dana, pre nego što se krene na put radi se vanredni tehnički pregled”, rekao je Seničić.
Seničić je istakao da isti pravilnik predviđa da se svi autobusi kontrolišu na samom polasku, policija proverava tehničku ispravnost vozila i proverava se alko testom vozač.
Direktor Jute je naglasio da je zakonska odgovornost, i prevozničke agencije i vozača prema roditeljima i deci da se na adekvatan i bezbedan način realizuje ekskurzija.
Seničić dodaje da ukoliko se ne realizuje eksurzija, ili su izgubili deo usluge, u tom slučaju roditelji imaju pravo da zahtevaju povraćaj novca.
“To je vrlo jednostavna procedura, odmah po završetku putovanja, se podnosi zahtev turističkoj agenciji za refundaciju neostvarenih ili delimično ostvarenih programa putovanja. Agencija je dužna da u roku od osam dana odgovori na to. Može da odgovori pozitivno i negativno. Ukoliko je negativno, onda imamo drugu starnu, to je turistička inspekcija kojoj se takođe podnosi zahtev, ali u tom istom momentu možemo kontaktirati i prosvetnu inspekciju koja je nadležna za kompletnu proceduru”, objašnjava on.
On je rekao da su vozači u obavezi da nakon devet sati vožnje imaju odmor.
“Imaju elektronski tahograf u autobusu i kada uključe autobus, on krene da radi, meri vreme. Policija takođe proverava tu ispravnost, da li je vozač elementarno ispunio te uslove”, rekao je Seničić.
Dodao je da se upravo iz tog razloga angažuju dva vozača ili se čak smenjuju više njih tokom putovanja.
“Imamo situacije na velikim turama da, recimo, određene kompanije imaju zakupljene sobe u hotelima da vozači odmore. Onda deo vozača ostaje u tom hotelu, novi vozači ulaze u autobus i oni voze u povratku i opet se smenjuju”, dodao je on.
Istakao je da škole traže određen program za ekskurzije, onda usledi javna nabavka na kojoj se javljaju agencije koje dostavljaju ponudu sa programo i cenama.
Seničić je naveo da sve manje turističkih agencija želi da radi ekskurzije.
“Velika je odgovornost, zbog pritiska roditelja, upravo zbog ove standardne priče da su agencije preskupe, da diktiraju cene, da je tu nešto namešteno. To su stvari koje opterećuju agencije”, rekao je on.
Donosioci odluka za odabir agencije i programa su direktor škole i Savet roditelja, i da ukoliko ne žele ne moraju da prihvate ponudu, rekao je on i dodao su troškovi prilikom organizovanja ekskurzija veliki.
“Velike poreze i doprinose imamo da plaćamo. Imamo obavezu da vodimo lekara. Moramo da mu platimo dnevnicu, pa opet poreze i doprinose za njega. Veliki broj gratisa, imamo vrlo zanimljive zahteve škola, da osim razrednih starešina koje idu sa svojim razredima, ide i određeni broj profesora koji takođe dobijaju dnevnica. Zatim, Savet roditelja zahteva da deca budu smeštene u tri, četiri zvezdice, u jednokrevetnim, dvokrevetnim sobama”, objašnajva on.
Seničić je rekao da sistem ekskurzija mora da se menja i da se vrati prvobitna funkcija- to je socijalizacija i međusobno upoznajavnje dece.
Petar Panić iz Foruma beogradskih gimnazija složio se da je zakon jasan po pitanju alkohola i ispravnosti vozila.
Istakao je da pravilnici o bezbednosti i tehničkoj ispravnosti, su minimum koji treba da se ispuni.
On je istakao da su ponekad preambiciozni programi putovanja i da se na tome mora raditi kako bi bili lakše izvodljivi.
“Nažalost ekskurzije su izgubile dobar deo obrazovanog programa i vaspitnu ulogu. Loše su koncipirane, i na tome se mora raditi”, rekao je on.